Ez a helyzet most a 45 milliárdba kerülő ZalaZone tesztpályával

Kiss Márton újságíró
Közzétéve:
2020-11-19, 09:00

A szeptember kifejezetten jól alakult a zalaegerszegi komplexum szempontjából.

A járványhelyzet nem fékezte a ZalaZone kivitelezését, bár az üzemeltetés kicsit lelassult a járványügyi intézkedések miatt. A 45 milliárd forintba kerülő, 260 hektáron elterülő zalaegerszegi járműipari tesztpálya már mintegy 70 százalékban kész van, és a tervek szerint 2021 végén adják át, mondta a Világgazdaságnak Robert Siddi, a létesítmény szolgáltatásait hasznosító AVL-ZalaZone Kft. kereskedelmi vezetője.

A tesztpálya néhány elemén már elindulhattak a szolgáltatások, Robert Siddi elmondása szerint már működik

  • a Smart City,
  • a nyolcféle felületen kipróbálható fékteszt,
  • a 300 méter átmérőjű dinamikus felület és
  • a kisebb versenypályának számító kezelhetőségpálya.

Az épülő ZalaZone tesztpálya felülnézetből
Fotó: MTI/Varga György

Hamarosan elkészül a Balatonszentgyörgyöt és Zalaegerszeget összekötő, 50 kilométeres M76-os út, amelynek egy 12 kilométeres egyenes szakaszát az AVL-ZalaZone hetente kétszer egy irányban tesztelésre lezárhat majd, a magyar állam ugyanis belement ebbe. Ezen a szakaszon több mint 250 kilométeres óránkénti sebességgel is haladhatnak majd az autók, köztük az önvezető járművek is.

Jövőre épül meg az 5, 12, 18, 25 és 30 fokos emelkedőket tartalmazó modul a ZalaZone tesztpályán, a kezelhetőségi pálya pedig kiegészül egy egy kilométer hosszú, hat méter széles kisebb kezelhetőségi pályával, amely teljes hosszában vizezhető lesz.

A szeptember kifejezetten jól alakult a zalaegerszegi komplexum szempontjából, ugyanis akkor Európában már csak Magyarországra lehetett bejutni tesztelésre. Robert Siddi elárulta, hogy a létesítmények kihasználtsága egyelőre 25-30 százalék körüli.

„A legjelentősebb ügyfelek a járműalkatrész-gyártók, például a Knorr-Bremse, a Bosch és a Continental, de igénybe veszik a szolgáltatásokat az autógyártók, például a Volkswagen-csoport tagjai, köztük a Porsche is. Magáncélra egyelőre nem használható a tesztpálya, később várhatóan erre is lesz mód. A ZalaZone egyike Európa öt legjobb járműipari tesztpályájának, az elsősorban az önvezető járművek igényeire szabott, 15 hektáros Smart City pedig egyedülálló.” – tette hozzá Siddi.

A társaság szállást, konferenciatermeket és sofőrcsapatot is kínál, de lehetőséget biztosít saját műhely vagy kisebb, helyi kutatóközpontok kialakítására is a pályák mellett.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

A NÚSz Zrt. egyik ügyfélszolgálati irodája
2020. március 16.
Ez nem mentesíti az autósokat az útdíj fizetése alól.
Műszaki vizsgára vitt személyautó
2020. július 13.
Tiszta vizet öntött a pohárba a magyar hatóság.

További hírek