2020. augusztus 24. | 14:18

Az amerikai adatelemző óriás J.D Power idén is rangsorolta az autógyártókat a technológiai fejlettségük alapján.

Az autóipar a gazdaság egyik olyan területe (a sok közül), ahol a technológiai újítások, az innovációk fontos szerephez jutnak. Az autógyártók versenyt futnak az idővel és persze egymással, hogy a járműveik mindig az aktuális trendeknek és elvárásoknak megfelelő színvonalú technológiát nyújtsák a vásárlóknak.

A J.D Power ezúttal az ő visszajelzéseik alapján próbálta kideríteni, hogy az USA-ban mely márkák kínálják a leghasznosabb, a felhasználók szempontjából legértékesebb újításokat. Azt igyekezték megmutatni, hogy mely technológiák ezek és melyek azok, amelyek ugyan innovatívak, de a gyakorlati tapasztalatok alapján mégsem annyira hasznosak az emberek számára.

Kétségtelen, hogy a vásárlók szinte minden kategóriában elvárják, hogy az autók a legmodernebb extrákat nyújtsák, mégsem értékelik azokat, amelyek használata körülményes vagy éppen megbízhatatlanok, működtetésük során hibákba ütköznek. Manapság a felhasználói élmény került a középpontba az autógyártás világában, amely e felmérés alapját is képezi.

2020-ra némileg módosítottak a kutatás módszerein, leginkább arra voltak kíváncsiak, hogy az ebben az évben megjelent újdonságok milyen fogadtatásra leltek a használók köreiben. A végső rangsort pedig úgy állították fel, hogy az adott márka milyen gyorsan és hatékonyan vezette be a legújabb technológiákat, mennyire sikerült jól maga a kivitelezés, mennyire működnek jól és megbízhatóan ezek az extrák, illetve a legfontosabb, hogy a felhasználók mennyire szeretik vagy nem szeretik azokat.

A tanulmánynak sikerült leszűrnie néhány alapvető igazságot, amelyek a következők. Az emberek nagyra értékelik a kiegészítő kamerákat, legyenek azok tolatókamerák, visszapillantó tükröket helyettesítő kamerák (ez az idei technológia), keresztforgalmat figyelő kamerák vagy kreatív, parkolást segítő kamerarendszerek, amelyek képesek lemodellezni az autó környezetét, ezzel segítve a manőverezést.

Pont az ellenkezője történt a gesztusvezérléssel, amely a leginkább alulértékelt új technológia 2020-ban, miután a felhasználók jelentős része panaszkodott megbízhatatlan és pontatlan működésre. A felmérés szerint 100 autóból 36 esetében ütköztek problémába az emberek, ami miatt sokuk úgy döntött, inkább nem is próbálkozik tovább az extra használatával.

A vezetők nagy része még mindig nem bízik a vezetést támogató önvezető funkciókban, amely valószínűleg abból ered, hogy a technológia még nagyon új, nagyon szokatlan. Jelenleg a kettes szintű önvezetés az elterjedt (és jogszabályok szerint megengedett), ami azt jelenti, hogy az ezzel az extrával szerelt autók már képesek tartani a sávot, önállóan kanyarodni, gyorsítani, lassítani, sőt, egyes modellek akár sávot váltani vagy előzni is, de a vezetőnek folyamatosan figyelnie kell, a felelősség továbbra is az övé. A legtöbben azonban még idegenkednek attól, hogy átadják a volánt az autónak.

A J.D. Power az alábbi összesített rangsort állapította meg a márkák között a 2020-as technológiai felmérésén: