2020. május 12. | 11:11

Mint mindig, a svéd márkánál ezúttal is a biztonság a fejlesztések elsődleges mozgatórugója.

„A Volvo autói a legbiztonságosabbak” – tartja magát a régi szóbeszéd. Egy szóbeszéd, amire egy márka a teljes arculatát építi. Természetesen nem teljesen alaptalanul alakult ki az emberek fejében ez a kép a Volvóról, a gyártó valóban sokat tett és tesz a mai napig azért, hogy autói az utasbiztonság szinonimái legyenek. Ők voltak például azok, akik a világon elsőként alkalmaztak hárompontos biztonsági övet az autóikban még 1959-ben.

„A Volvo autóiban 2020-tól senki sem fog meghalni” – ígérték a márkánál még 2016 év elején. A Volvo mindig is élen járt az aktív és passzív biztonsági rendszerek fejlesztésében, és valóban, autóik rendre a legbiztonságosabbak között szerepelnek a különböző szervezetek töréstesztjein. Érdekesség, hogy a 2020-as vállalásuk teljesítéséhez például idéntől minden új Volvót gyárilag lekorlátoznak 180 km/h-s végsebességre.

Egy autó akkor nevezhető igazán biztonságosnak, ha utascellája kellően merev, a gyűrődőzónái tökéletesen vezetik el a becsapódás energiáit és ha az elektronikus biztonsági rendszerei megfelelően működnek. Légzsák-erdő, ABS, menetstabilizátor, adaptív tempomat, sávtartó, vészfékasszisztens és társaik mind-mind azt a célt szolgálják, hogy az autózás minden korábbinál biztonságosabb legyen.

Sokan hiszik és remélik, hogy a teljes önvezetés hozhatja el azt a korszakot a közúti közlekedésben, amikor már egyáltalán nem lesznek többé halálos balestek, amikor végre senki nem veszíti el életét vagy valakijét közúti szerencsétlenségben. Ezt arra alapozzák, hogy a balesetek jelentős része sajnos emberi hiba okán következik be és évente több, mint 1 millió fő hal meg az utakon. A megoldás tehát kézenfekvő és végtelenül egyszerű: ki kell venni a gépezetből a leggyengébb láncszemet, az embert magát!

Ennek megfelelően a Volvo a Luminar nevű techcéggel karöltve gőzerővel dolgozik azon, hogy minél hamarabb kivegyék a volánt a sofőrök kezéből. Számításaik szerint már 2025-ben a forgalomba hozott új autóik harmada képes lesz az önvezetésre. A rendszer első körben autópályán fog működni, de csak akkor, ha az autó biztonságosnak ítéli a forgalmi- és látási viszonyokat. Amennyiben igen, akkor a vezető nyugodtan pihenhet, leveheti kezét a kormányról és figyelnie sem kell az útra, mert az autó mindent elintéz magától.

A márka SPA 2 elnevezésű moduláris fedélzeti rendszere a Luminar cég lidarjával (lézernyalábokkal működő radar) lesz felvértezve, amelynek köszönhetően a Highway Pilottal felszerelt autók képesek lesznek majd az önvezetésre a gyorsforgalmi utakon. A rendszer különlegessége, hogy a Teslákhoz hasonlóan az interneten keresztül a felhőből kapja majd az autó a legújabb szoftverfrissítéseket, így időről időre folyamatosan bővülhet azok tudása és ezzel együtt önvezető képességeinek köre.