2020. január 15. | 13:42

A legújabb fejlesztések, melyek az autonóm vezetés korszakát hozhatják el.

Ha valaki tudni szeretné, hogy milyen technológiák fogják meghatározni az autóipart az elkövetkező években, akkor feltétlenül érdemes ellátogatnia a CES technológiai expóra, azon belül is az autós szektorba. A Las Vegasban évente megrendezett eseményen minden olyan technológia újdonságot megtalálnak a legújabb műszaki csemegékre fogékonyak, amelyek meghatározzák a közeljövőt. Következzenek a legérdekesebbek ezúttal az önvezető technológiákat támogató megoldások közül!

Bosch Long-Range Lidar

Kezdjük azzal, hogy mi is pontosan az a Lidar. Az autókban radarokat és kamerákat használnak arra a célra, hogy azok meghatározhassák térbeli helyzetüket a többi közlekedőhöz és az akadályokhoz viszonyítva. De van azonban egy komoly probléma. A radar hajlamos nem észrevenni a gyalogosokat, bicikliseket vagy a kisállatokat, egyszóval a kisebb alakzatokat. A kamerák látását pedig a rossz fényviszonyok befolyásolják negatívan, például a szemből tűző napfény vagy az erős köd sokat ront a hatásfokukon. Ezen hiányosságokat hivatott elhárítani a lidar, ami lézersugarakkal tapogatja le a környezetet és a visszaérkező fénynyalábok segítségével érzékeli a körülményeket. A Bosch fejlesztése állítólag azért különleges, mert működését nem befolyásolják az autózással járó extrém viszonyok, mint például a rezgés, a szélsőséges hőmérsékletek és hasonlók.

RoboSense RS-LiDAR-M1

A kínaiak lidarja azzal próbál több lenni a konkurenciától, hogy a beérkező adatokat önmaga dolgozza fel a saját processzoraival, a kiértékelt információkat pedig olyan formában adja tovább az autót irányító számítógépeknek, hogy azokat állítólag közvetlenül fel tudja használni az önvezető jármű anélkül, hogy további adatfeldolgozást tenne szükségessé. A lézernyalábok 150 méterre ellátnak, melyek akár autópálya tempó mellett is biztonságos közlekedést tesznek lehetővé. Az ára már hab a tortán, mindössze 1 898 dollár, ami nem sok, ha a biztonságról van szó.

Yandex Lidar/Camera Combo

Az orosz Yandex rendszere egy 360 fokos látásszögöt biztosító kamerákkal és lézerradarokkal (lidar) operáló egységet képez, mely a cég állítása szerint okosabb és olcsóbb is, mint a konkurencia által használt megoldások. Működése közben alapvetően a kamerák által közvetített képekre hagyatkozik, ám ha akadályt észlel, akkor a lidar segítségéve tovább elemzi azt, így gondoskodva az autó fennakadásmentes közlekedéséről. A cég egyébként már üzemeltet egy önvezető robottaxi szolgáltatást Moszkvában, amely eddig több, mint 5 000 problémamentes fuvart regisztrált.

Velodyne Alpha Prime Lidar

Míg az eddig említett techóriások árképzési politikájukkal (is) megpróbálják a tömegek számára elérhetővé tenni a lidar technológiát, hogy az minél hamarabb elterjedhessen az autóiparban, addig a Velodyne inkább a minőségre koncentrál és nem is akar olcsó lenni. A cég állítása szerint az ő termékük a legjobb a piacon, 360 fokban képes működni, 40 fokos függőleges látótérrel rendelkezik és akár 220 méteres távolságokba is ellát.

TriEye Raven SWIR Camera

Az izraeli startup nem kisebb autómárkával állt össze, mint a Porsche, hogy önvezető rendszereken dolgozhassanak közösen. Álláspontjuk szerint az infravörös fénnyel dolgozó kamerájuk sokkal nagyobb biztonsággal működik rossz látási viszonyok között is, mint a hagyományos kamerarendszerek, sőt, megbízhatóbb a lézerrel operáló lidartól is.

Ambarella CV2 Camera Sensors

A biztonsági kamerákkal foglalkozó cég úgy látta, hogy végre itt az idő betörni az autóiparba is. A kifejlesztett rendszerük két hagyományos kamerával operál és nincs szüksége egyéb radarok támogatására(!). Fő erőssége azonban nem ez, hanem a mögöttes adatfeldolgozó mechanizmus. Állítólag a chipjük 20-szor gyorsabb képfeldolgozásra képes, mint amit a mai csúcstechnológiás kamerák közvetíteni tudnak, van tehát bőven fejlesztési potenciál a rendszerben.

Adasky Thermal-Imaging Camera

Az Adasky az éjjellátó kamerarendszerek specialistájának számít, a hő érzékelésén alapuló rendszerük a megszokotthoz képest sokkal jobb minőségű képet képes visszaadni. Kameráikat az autók mellett szeretnék kereszteződésekbe is telepíteni, ahol segítségükkel ki lehetne szúrni már a távolból is egy potenciálisan piroson áthajtó autóst vagy egy piros lámpát figyelmen kívül hagyó gyalogost. A rendszer összeköttetésben állna a lámpákat üzemeltető számítógépekkel és automatikusan tartaná a megállj jelzést ezekben a helyzetekben a keresztforgalom számára, hogy megelőzze a baleseteket.

Valeo Move Predict.Ai

A Valeo az egyik leginnovatívabb autóipari beszállítónak számít manapság, folyamatosan dolgoznak ki különböző rendszereket, hogy az autózást biztonságosabbá, hatékonyabbá és jobbá tegyék az emberek számára. A „Move Predict” kamerarendszerük elsősorban a gyalogosokra koncentrál, hogy megóvja őket egy esetleges gázolástól. A háttérben működő, a beérkező adatokat feldolgozó mesterséges intelligencia igyekszik megtippelni, hogy az autó környezetében tartózkodók vajon a következő pillanatokban milyen irányú mozgást fognak végezni, esetleg potenciálisan az autó útjába kerülhetnek-e. Amennyiben baleset kialakulásához vezető szituációt érzékel, még a veszélyhelyzet létrejötte előtt  - jövőbe látó módon - megállítja az autót.