2019. december 05. | 15:32

Személyszállításra alkalmas önvezető taxikat tesztel a Mercedes.

Ismert tény, hogy az autonóm vezetés útjában elsősorban nem technológiai akadályok állnak, hanem a jogi környezet megteremtése várat még magára. A törvényalkotók egyelőre nem tudják, hogyan teremtsék meg annak a jogi feltételeit, hogy részt vehessenek a számítógépek a forgalomban. Mi van, ha a számítógép hibázik, mi van, ha a rossz döntése miatt súlyos baleset történik? Mi van, ha a robot tévedése emberek életébe kerül?

Ha varázsütésre minden autó egyik pillanatról a másikra önvezetővé válna, akkor sokkal könnyebb lenne a technológiai átállás. A nehézséget az átmenet jelenti, amikor egyszerre lesznek majd az utakon a húsvér sofőrök és a robotok. Ez az oka annak, hogy a nagyobb autógyártók tesztkilométerek százezreit teszik meg évről évre. Igazolni akarják a technológia létjogosultságát és működőképességét.

Így tesz a Mercedes is. Csatasorba állítottak Kaliforniában 30 darab Mercedes-Benz S-osztályt, amelyeknek az lesz a feladatuk, hogy taxiként üzemeljenek az elkövetkező időszakban. A csavar a történetben természetesen az, hogy teljesen önállóak. A gyár állítása szerint 4-es szintű önvezetésre képesek, ami azt jelenti, hogy emberi beavatkozás nélkül képesek biztonsággal közlekedni és megoldani a mindennap előforduló forgalmi szituációkat.

A német autógyár a Bosch-sal karöltve vállalkozott a feladatra. Az autókat felszerelték kamerákkal, szenzorokkal és radarokkal, emellett nagy számolási kapacitással rendelkező számítógépeket is bevetettek, amelyeknek az a feladatuk, hogy a váratlan helyzetekben is képesek legyenek jó döntéseket hozni az autók. A vezetőülésekben azonban – az érvényes törvények értelmében és maximális biztonság garantálása érdekében – a cég alkalmazottai foglalnak helyet, akik ha kell, be tudnak avatkozni a vezetésbe.