2021. június 02. | 15:50

Az érintetteknek most ajánlott jól figyelni.

2021. július 1-től automatikusan a legrosszabb környezetvédelmi kategóriába csúsznak át azok a HU-GO rendszerben regisztrált, 3,5 tonna feletti össztömegű, külföldi felségjelzésű tehergépjárművek, amelyek környezetvédelmi besorolását nem tudják hitelt érdemlően igazolni a fuvarozók, közölte a NÚSZ.

Az érintetteknek egy hónap áll a rendelkezésére arra, hogy a HU-GO profiljukban megadják a kötelezően kitöltendő bővített regisztrációs adatokat (gyártmány, gyártási év, alvázszám), és feltöltsék oda a környezetvédelmi besorolást tartalmazó gépjárműokmányt. A szigorítással a „szennyező fizet” elv jobb érvényesítése és a jogkövető magatartás erősítése az elsődleges cél, olvasható a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. által kiadott közleményben.

A 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárművek úthasználata után fizetendő útdíj meghatározásának egyik eleme a környezetvédelmi kategória. A NÚSZ jelezte, hogy ennek megállapítása elengedhetetlen feltétele annak, hogy a hazai díjköteles utak használata után valóban minden tehergépjármű esetében a környezetszennyezés, károsanyag-kibocsátás mértékéhez igazodó módon történjen az útdíjfizetés.

„Míg a magyar felségjelzésű tehergépjárművek esetében társaságunk tudja ellenőrizni a környezetvédelmi besorolást a hazai közhiteles járműnyilvántartásból, a külföldi felségjelzésű tehergépjárművek esetében erre jelenleg nincs mód. Azonban a szennyező fizet elv betartása nemcsak a magyar, hanem a külföldi fuvarozókra is vonatkozik, ezért tettük kötelezővé a bővített regisztrációs adatok megadását, valamint a környezetvédelmi besorolást tartalmazó gépjárműokmány feltöltését a HU-GO profilban” – nyilatkozta Bartal Tamás, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója.

Azokat a HU-GO rendszerben regisztrált külföldi felségjelzésű tehergépjárműveket, amelyek esetében a fuvarozók feledékenynek és/vagy hanyagnak bizonyulnak, a NÚSZ Zrt. július 1-től automatikusan átsorolja a legrosszabb környezetvédelmi kategóriába („C” kategória, a HU-GO rendszerben „EURO 0”), és addig ott is tartja, amíg az érintett fuvarozók nem pótolják hiányosságukat. Ehhez hasonló szabályozás van érvényben Ausztriában, Csehországban és Szlovákiában is, szóval ez az eljárás nem ismeretlen a fuvarozók számára.

Az útdíjfizető ellenőrző rendszere havonta 120-130 ezer külföldi felségjelzésű tehergépjárművet lát a hazai díjköteles utakon, ezek nagy része esetében már megtörtént a kötelező adatok megadása és a kért okmányok feltöltése, a szabály viszont természetesen az összes regisztrált külföldi járműre vonatkozik.

Kényelmesen, mégis kényelmi-díj és egyéb költségek nélkül vennél autópálya-matricát? Ha igen, akkor látogass el az ECDH oldalára!