2022. március 31. | 15:26

Hivatalos döntés még nem született erről.

A Renault jelenleg azt vizsgálja, hogy miként adhatná át többségi részesedését a Lada márkát gyártó AvtoVAZ-ban, amely az orosz-ukrán háború miatt vált nemkívánatossá a francia autógyártó számára, írta meg az Automotive News Europe.

Az ügyre rálátó forrás szerint a Renault most egy helyi befektető után kutat, akire átruházhatná a részvényeket. Ha sikerrel jár, akkor még inkább eltávolodhat a régiótól, lehet, hogy a cég szeretne végleg felhagyni az Oroszországban folytatott üzleti tevékenységével.

Ha sikerül eladni a részvényeket, akkor a Renault megszabadul a Lada márkától és attól a jogi felelősségtől, ami a 45 ezer embert foglalkoztató AvtoVAZ miatt nyomja a vállát. Legalábbis ez a meggyőződésük azoknak a névtelen forrásoknak, akik állítólagosan részt vettek a zárt ajtók mögött zajló titkos tanácskozásokon.

Lada felirat
Fotó: Depositphotos

A Renault a múlt héten közölte, hogy felfüggeszti ipari tevékenységét az országban, anélkül, hogy részleteket közölt volna arról, pontosan hogyan tervez kivonulni a számára oly fontos orosz piacról. Az egyelőre nem világos, hogy a Renault százszázalékos tulajdonában lévő moszkvai gyárral mi lesz – mondjuk az államosításával már fenyegetőztek az oroszok.

Ami biztos, hogy a francia autógyártó egyelőre nem tudja átadni az AvtoVAZ-ban lévő 68 százalékos részesedését a másik részvényesének, a Rostec állami vállalatnak, azt ugyanis érzékenyen érintik a gazdasági szankciók.

Renault Duster
A Renault emblémával ellátott Dustert is Oroszországban gyártják (Fotó: Renault)

A vállalat néhány napja felfüggesztette a termelést moszkvai üzemében. A hivatalos magyarázat szerint azért, mert időre van szüksége, amíg felméri az AvtoVAZ-ban lévő többségi részesedésével kapcsolatos lehetőségeket. Valójában politikai nyomás nehezedik rá, arra próbálják rávenni, hogy teljesen vonuljon ki Oroszországból.

A Lada gyártja Oroszország két legkelendőbb autóját, a Vestát és a Grantát, és a helyi piacon 22 százalékos részesedéssel bír. A Renault tavalyi összbevételének mintegy 10 százaléka Oroszországból származott, a vállalat becslése szerint az orosz üzletág pénzügyi értéke tavaly év végén meghaladta a 2 milliárd eurót.