2020. január 20. | 13:55

Ez lenne az utolsó próbálkozás a kategória megmentésére Európában?

Lejárt lemez, hogy a vásárlók városi crossoverekben és szabadidő-autókban szeretnének ülni, de ettől még igaz. Az egyterűek és a buszlimuzinok veszélyeztetett fajok, egyre kevesebb fogy belőlük Európában, azon a piacon, ahol egyébként az emberek tradicionálisan szeretik, vagyis szerették eddig a praktikus és tágas családi autókat. Az autógyártók becsületből tartanak a kínálatban még ilyen modelleket, a Ford ráadásul kettőt is.

Fordék azzal igyekeznek új lendületet adni az S-Maxnak és a Galaxynak, hogy 2020 szeptemberétől immáron hibridként is árusítani fogják azokat a dízel erőforrások mellett. Vagy azok helyett idővel, ha a dízelellenesség továbbgyűrűzik és innen-onnan kitiltják őket. Minderre van is reális esély a következő évtizedben az európai nagyvárosokban.

A Ford a valenciai gyárát érintően egy 14,5 milliárd forintos beruházáson van túl, hogy kiszolgálhassák a hibrid-hajtásrendszerrel szerelt autók iránt megnövekedett igényt. A befektetés keretében megépült egy akkumulátorokat összeszerelő üzemcsarnok is, mely a hibrideken túl a jövőben esetlegesen készülő tisztán elektromos autókat is kiszolgálhatja. Mindez annak a tervnek a része, hogy a márka 2020 végére 14 villanyosított autóval legyen jelen a piacon.

Mindkét egyterűbe egy 2,5 literes Atkinson-ciklusú benzinmotor és a hozzákapcsolódó elektromotor kerülhet, kiegészülve természetesen egy kisebb lítium-ion akkumulátorcsomaggal. Az Atkinson-cikust általában hibridüzemű járművekben használják, mert segítségével a hagyományos Otto-motoroknál sokkal hatékonyabb működés, azaz alacsonyabb fogyasztás és károsanyag-kibocsátás realizálható.

A technológia lényege, hogy a szívás és sűrítés ütemek határai elmosódnak, mert a szívószelep nyitva marad még egy rövid ideig a sűrítés legelején. Míg a hagyományos motorban a dugattyú egyforma utat jár be a beszívás és a sűrítés közben, addig ennél a megoldásnál a munka üteme tovább tart a sűrítéshez viszonyítva, így gazdaságosabbá válik az üzeme. A működési elv tökéletes megértéséhez érdemes lekattintani az alábbi videót: