A Forma-1-es autógumik története

Közzétéve:
2020-07-27, 11:00

Megszoktuk, hogy gumiabroncs kiválasztásánál mindig figyelembe vesszük, hogy hány kilométert fogunk vele megtenni. Egy átlagos abroncs élettartama eléri a 80 000 km-t, amit sokan 10-20 év alatt vezetnek le. Azonban, mikor a sima utat elhagyjuk, és versenypályára kerülünk, akkor a gumik hirtelen megváltoznak. Sokan nem is sejtik, hogy a Forma-1-es futamon használt autó abroncsok úgy lettek megtervezve, hogy mindössze egyetlen futamot éljenek túl. Amint leszerelik az autóról, a cserénél már viszik is el, nem lesznek megint használva, maximum újrahasznosítva.

Miközben a hagyományos gumikat sokszor a szélsőséges időjárási körülményekhez is kipróbálják, addig a Forma-1-ről ez nem mondható el. Nem véletlenül tartanak téli szünetet a versenyek között, mivel a gumik nyáron használhatók. Így is több példa volt rá, amikor a futam ideje alatt annyira erős volt az esőzés, hogy le kellett azt állítani a vezetők biztonsága érdekében. Ez is bizonyítja, hogy a Forma-1 gépjárművekhez készült abroncsok csak a pillanatra lettek megtervezve. Azonban nem mindig ugyanúgy néztek ki, a történelem során sokat változtak.

régi F1-es autó

1950-től az ezredfordulóig

Az 1950-es és 60-as években a gumiabroncsokat több cég is szállította. Ilyen volt a Dunlop, a Goodyear, a Continental és a Firestone. Ekkor dobta be első újítását a Dunlop, ahol a gumiabroncsok pamut szövetét nejlon szövettel helyettesítette, amivel több, mint 5 kg-t csökkentett a gumiabroncsok súlyán. Elmondhatjuk, hogy a versenyeken mindennél fontosabb a súly, mivel egy nehezebb jármű lassabban fog menni a vetélytársainál, és ez akár az aranyérembe is kerülhet. A Dunlop azonban nem hagyta annyiban, a 60-as években elkezdte javítani a nejlon burkolatot, majd csökkentett a gumik oldalarányán, és megnövelte az abroncs szélességet. Végül bevezette a szintetikus gumi alkalmazását.

A 70-es években a sima felületű gumiabroncsok világát éltük, amit a Firestone vezetett be. Az 1981-es szezonban már a gumik méretén is változtatni kezdtek a gyártók. Úgy döntöttek, hogy a hátsó gumiabroncsokat csökkentik, miközben az elsőket növelik. Ezekben az években főleg a Goodyear szerezte be a megfelelő abroncsokat, amik alig 20 év alatt 26 colosról 12 colosra csökkentek. Azonban a 97-es szezonban új vetélytárs csatlakozott a szállítókhoz, a Bridgestone.

régi F1-es autó

Működő rendszer napjainkig

A 2000-es évektől az események felgyorsultak. Eleinte a Bridgestone volt az egyedüli beszállító, akiknek a segítségével bevezették, hogy egy futamon kétféle abroncsot kell használni, egy puhábbat és tapadósabbat, meg egy keményebbet és tartósabbat. 2010-től Bridgestone kilépett a szállítók közül, majd a Forma-1 a Pirellit választotta kizárólagos szállítónak. 2016-tól új szabályokat vezettek be, ahol három különféle sima abroncsot jelöltek ki a versenyekre. Minden csapatnak 13 száraz gumiabroncsa lehetett, amit a Pirelli választott ki.

Azóta Pirelli színekkel jelzi az abroncsok keménységét, hogy minél kevesebb felfordulás és félreértés legyen a vezetők között. Ezeket a jelöléseket az oldalfalakon helyezik el, így minden versenyző és csapat megérti a rendszer menetét.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Forma-1-es autó
2019. december 29.
A gazdag múltra visszatekintő fesztivál fénypontját évről-évre a királykategória autói adják.
Petrov Alonso előtt
2019. december 30.
Emlékszel még Hamilton és Massa 2008-as drámájára? Vagy Vettel első világbajnoki címére? Esetleg hallottál a Hunt vs. Lauda csatáról? Most megnézheted a 10 legizgalmasabb F1-es végjátékot.

További hírek