2020. augusztus 10. | 12:26

A bíróság szerint ugyanis a Jaguar-Land Rover nem védetheti le az ikonikus brit terepjáró formavilágát.

Még ha nem is ugrik be rögtön, hogy hányadik generációjánál tart a legendás terepjáró, vagy milyen motorokkal szerelik épp, mégis mindenki tudja, hogy mi az a Land Rover Defender, de legalábbis azt, nagyjából hogyan néz ki. A formája beleégett több generáció emlékezetébe, hiszen az eredeti ős-Land Rover, a Series 1 1948-ban mutatkozott be, és kisebb-nagyobb megszakításokkal azóta is gyártják annak jellegzetes formavilágú utódait.

Úgy tűnik, hogy a masszivitást sugárzó forma nem csak a vásárlóknak jön be, ugyanis a brit vegyipari vállalat, az Ineos elkészítette saját terepjáróját az Ineos Grenadier-t, amely megszólalásig hasonlít a Land Rover Defender korábbi generációira. De nézzük először az előzményeket. Korábban az volt az elképzelés, hogy átveszik a 2016-ban beszüntetett korábbi generációs Land Rover Defender gyártását, de ezt az ötletet a Jaguar-Land Rover (JLR) nem igazán támogatta.

Miután felmerült, hogy az Ineos eltökélt a Defender szellemi örökségének továbbvitelében, azaz el fogják készíteni az eredetire megszólalásig hasonló saját Defenderüket, a JLR megpróbálta levédetni az évtizedek óta gyártott terepjáró formáját, hogy elkerüljék a szellemi termékük lemásolását. De nem jártak sikerrel, mert a brit szabadalmi hivatal nem találta eléggé megkülönböztethetőnek a Defendert a többi 4x4-es modelltől, így nem lehetett bejegyezni a szabadalmi jogokat.

A JLR persze nem hagyta annyiban a dolgot, és a legfelsőbb bíróságig elmentek, hogy harcoljanak az igazukért. De pechükre a londoni bírák nem adtak helyt a keresetüknek, szerintük sem védhető le a Defender dizájnvilága. Következésképpen zöld utat kaphatott az Ineos projektje, nem számít tehát jogsértésnek, ha terepjárójuk erősen emlékeztet az eredeti modellre. Ha megengedtek egy személyes megjegyzést, ezt én elég meglepőnek tartom.

Az Ineos Grenadier gyártása elől minden akadály elhárult, érkezése 2021-ben esedékes, amely szerkezeti felépítésében is nagyon hasonló lesz a Defenderhez. Karosszériája nem önhordó, hanem igazi terepjárókhoz méltó módon alvázas felépítésű, állandó összkerékhajtással és kapcsolható felezővel. A motorokat a BMW-től kapják majd, elérhető lesz egy 3,0 literes benzines (BMW B58 motorcsalád) és egy szintén 3,0 literes dízel (BMW B57 motorcsalád) erőforrással. A váltót a ZF szállítja, a jól bevált 8 sebességes szerkezetet építik be.

Ha véletlenül nem indulna el a videó, akkor kattints erre a linkre.