2023. december 13. | 15:44

Az autók által kibocsátott károsanyag mellett a járműveken használt abroncsok kopása is környezetvédelmi problémákat okoz.

Egy gumiabroncs az élettartama végére átlagosan 4 kilogrammal lesz könnyebb, mint a használat elején. Az Autobild arról ír, csak Németországban évente 110 ezer tonna műanyagrészecske, adalékanyag és az útburkolatról származó törmelék keletkezik.

A problémát az okozza, hogy a fent említett törmelékeket a csapadék az elvezetőcsatornákon keresztül belemossa a folyókba, tavakba, óceánokba. A helyzeten az elektromos autók elterjedése csak ront, hiszen az akkumulátorok miatt nagyobb tömegűek, mint belső égésű motorral felszerelt társaik, ezáltal a gumikat is jobban koptatják.

"Minden évben egyre kisebb a kipufogókból származó káros gázok mértéke. A gumiabroncsokból leváló törmelék mennyisége pedig növekszik, mert a járművek egyre nehezebbek és nehezebbek" - nyilatkozta Nick Molden, a levegőben lévő szennyeződéseket mérő Emission Analytics alapítója

A probléma tehát ismert, a kulcsszereplők törekszenek a megoldásra. Lássuk, ki mit tesz ennek érdekében.

„A különösen tartós abroncsoknak köszönhetően átlagosan 5 százalékkal tudtuk csökkenteni a gumikopás mértékét. Arra egyelőre nem jöttünk rá, hogyan tudnánk olyan terméket gyártani, mely után nem maradnak törmelékek. A hagyományos alapanyagokat megújuló, vagy újrahasznosított forrásból igyekszünk helyettesíteni” – fogalmazott Cyrille Roget, a Michelin gumigyártó kommunikációs vezetője.

„A szervezet egy zárt kerékházzal rendelkező járművet tervezett, és a prototípust "Zero Emission Drive Unit Generation 1"-nek nevezte el. Ez lehetővé tenné a szinte teljesen károsanyag-kibocsátás nélküli mobilitást, de egyelőre nem épülhet meg, mert az Európai Unió még nem szabott meg határértékeket a gumiabroncsok kopására vonatkozóan” – nyilatkozta Franz Philipps, a Német Űrhajózási Központ projektvezetője.

A Tyre Collective brit start-up vállalkozás a probléma gyökerénél keresné a megoldást, ám egyelőre csak a prototípusig jutottak el. A Berlini Műszaki Egyetem az Audi Környezetvédelmi Alapítványával közös projekt keretében a városi vízelvezető csatornáknál elhelyezett szűrők segítségével próbálkozik. Ezeket a szűrőket forgalmas útkereszteződéseknél helyezték el, az eredmények alapján a műanyagrészecskék 66 százalékát fel lehet így fogni.

„A szűrőrendszerek jelentik a legegyszerűbb megoldást az iparág számára. Amire igazán sürgősen szükségünk van, azok a műanyagadalékok zöld alternatívái, amelyek nem mérgezőek” - idézi a Focus Online Thilo Hofmannt, a Bécsi Egyetem munkatársát, a gumiabroncsok kopásával foglalkozó másik tanulmány vezetőjét.

Depositphotos