2023. március 31. | 10:54

Egyre súlyosabb probléma a sofőrhiány a BKV-nál, ha így mennek tovább a dolgok, akkor bizonyos járataik ki fognak maradni.

Folyamatosan csökken a sofőrök száma a BKV-nál. Ez a helyzet olyan drasztikus méreteket öltött, ami már járatkimaradásokat is okozhat hosszabb távon.

A legnagyobb probléma, hogy nagyon kevés új dolgozót tudnak csak a pályára csábítani, a jelenlegi sofőrök pedig lassan nyugdíjba mennek vagy kilépnek. A buszvezetők átlagos életkora 51 év a vállalatnál ezért sürgős fejlesztésre lenne szükségük.

Ezekről a dolgokról Szedlmajer László a BKV Zrt. vezérigazgató-helyettese beszélt, aki azt is elmondta, hogy intenzív toborzást folytatnak. Emellett a jelenleg főállásban dolgozó szűk 2000 busz- és 280 trolibuszvezető mellett csak azért tudják fenntartani a járatokat, mert többen besegítenek nem teljes munkaidős foglalkoztatásban.

Szakmán belül egyébként szeretnék elérni, hogy több nő kapjon kedvet a buszvezetéshez, mivel a modernebb járműveknél ehhez már nem kell olyan fizikum. Jelenleg az állomány mindössze 3 százaléka nő a buszoknál és 8 százalék trolibuszoknál.

A toborzást ingyenes vagy kedvezményes képzésekkel és versenyképes fizetéssel szeretnék elérni. Előbbihez a BKV komoly támogatásokat nyújt. Tanulmányi szerződés aláírása mellett fél és egymillió forint közötti értékű képzést nyújtanak a tanulóknak, ingyenesen.

Ezen képzés elvégzése után pedig stabil, hosszabb távú munkalehetőséget biztosítanak, lakóhely közeli munkavégzést vagy munkásszállót, cafeteriát és ingyenes utazást nekik és családtagjaiknak a vállalat összes járatán. Emellett viszont elengedhetetlen érv kell legyen egy versenyképes fizetés.

A BKV Zrt.-nél jelenleg az autóbusz és trolibusz vezetők átlag jövedelme bruttó 730 ezer forint körül alakul. A kereset függ attól, hogy mikor és milyen munkát végzünk pontosan, így akár 850 ezer forint is lehet bruttó bér.

Ez olyan tételeknek a függvénye, hogy szimpla vagy esetleg csuklós buszt vezetünk, hogy esetleg ünnepnapon dolgozunk-e. Illetve az sem mindegy, hogy milyen napszakban visszük a járatokat és esetleg mennyi túlórával.

Depositphotos