2023. november 30. | 10:00

Ráfordultunk az év végére, akinek kedves a pénze, és régebb óta van autó a tulajdonában, jobb, ha még ma vagy holnap cselekszik.

Egy hónapja írtunk arról, hogy várhatóan milyen költségnövekedéssel kell készülnie az autósoknak a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás kapcsán 2024-ben. Az autópálya-matricáknál már ismert az emelés mértéke, az üzemanyagok is jócskán drágulnak majd, ezek ellen nem tehetünk, de a KGFB-nél van választásunk.

Aki 2010 előtt vásárolta autóját, annak mindenképp érdemes körülnéznie a biztosítók ajánlatai között, őket ugyanis garantáltan érinti az évfordulós szerződéskötés. Addig az évig ugyanis függetlenül az autó vásárlásának napjától minden biztosításkötés évfordulója december 31-ére esett.

Indok nélkül, rendes felmondással az ügyfél következmények nélkül búcsúzhat addigi szerződésétől legalább 30, maximum 60 nappal korábban. Mivel régen mindenkinek naptári év végéig szólt a szerződése – függetlenül a vásárlás dátumától –, a biztosítók az év legfontosabb hónapjaként tartották számon a novembert.

Azóta viszont a vásárlás napján kezdődik a kockázatviselés, és 365 (szökőévben 366) napig tart, így egyre kevesebb autóst érint az év végi váltás. Kalkulációk szerint azonban így is összesen 850 ezer üzembentartó (közülük 450 ezer személyautó található) lehet, akikre még mindig az eredeti dátum érvényes.

Nekik holnap éjfélig kell dönteniük, ha váltani szeretnének. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) közlése szerint a cégektől kapott visszajelzések alapján – ahogy azt mi is megírtuk – az idei év végi kampányban megkötött új szerződések átlagdíja nagyjából 15 %-kal magasabb lesz a tavaly ilyenkor tapasztaltakhoz képest.

Mivel azonban különböző biztosítók különböző ügyfélköröket preferálnak, így az is elképzelhető, hogy valakinek akár kedvezőbb díja lesz jövőre, mint idén volt. Mivel a beérkezési határidó péntek éjfél, a közvetítő szerepet betöltő alkuszcégek ennél előbb lesznek hajlandók befogadni a megbízásokat, hisz továbbítaniuk is kell azokat időben.

A FBAMSZ úgy kalkulált, hogy 70-80 ezren válthatnak idén így szerződést, közülük minden ötödik üzembentartó az utolsó pillanatra hagyja a cselekvést. Ez azért lehet „veszélyes”, mert az új kötést az aktuális szerződés felbontásának kell megelőznie, ám ha ez nem érkezik meg időben, automatikusan egy előre megállapított díjon folytatódik a szerződés, nem köthető ilyen esetben másik – vagy ha kötünk, az érvénytelen lesz. Most azonban még nem kell rögtön új szerződést kötni, az ráér az év utolsó napjáig. Egyelőre a felmondási határidő telik le, erre figyeljünk.

Alapjárat