2021. június 30. | 12:44

Egy térfigyelő kamera rögzítette az egész jelenetet, a közútkezelő sok szabálytalan vontatást lát, a múlt pénteki baleset magyarázatára azonban várnunk kell.

Sokkoló felvételeket adott közre a Magyar Közút Zrt. egy múlt pénteki balesetről. Egy lakókocsit vontató autó, feltételzésünk szerint egy Opel Corsa D kacsázik be a közeli felüljárón található térfigyelő kamera képterébe az M3-as autópálya Nyíregyháza felé haladó oldalán. Röviden felvillannak a féklámpák, de ekkor már irányíthatatlan a szerelvény és egyértelmű, hogy vezetője nem tudja kezelni a helyzetet.

A következő másodpercekben pontosan az történik, amitől mindenki tart, aki lakókocsival indul nyaralni. A vontató autó élesen balra fordul, illetve csapódik, vélhetően az ekkor már a vonóhorog végén táncoló lakókocsi rántja meg, majd a menetirányokat elválasztó szalagkorlátnak rohan. Ezután ismét megpördül, a lakókocsi darabokra törik a korláton, végül a szerelvény felborul.

A balesetről készített riportot az ATV Híradó, amelyben nem csak én mondok néhány mondatot, de megszólal a közútkezelő szóvivője és egy lakókocsikat bérbeadó cég munkatársa is.

Az Alapjárat értesülése szerint a balesetező Opelben egy házaspár utazott, akik közül az autót vezető férj könnyű, mellette utazó felesége pedig súlyos sérüléseket szenvedett, de ő sincs életveszélyben. A Magyar Közút Zrt. szóvivője, Pécsi Norbert szerint a mostanihoz hasonló balesetek szerencsére ritkák, az viszont általános, hogy az utánfutót vagy lakókocsit vontató személyautók nem tartják be a rájuk vonatkozó sebességhatárokat és lényegesen gyorsabban mennek a megengedettnél.

Érdemes felidézni, hogy a KRESZ szerint egy ilyen 3,5 tonna megengedett össztömeget nem meghaladó járműszerelvény autóúton, vagy autópályán legfeljebb 80 km/h sebességgel haladhat, városban mindenhol ötvennel, lakott területen kívül vagy autóúton pedig hetvennel. Mit jelent ez? Azt, hogy aki lakókocsizik, mindig és mindenhol lassabb lesz az összes többi járműnél, ezért hátrányban érzi majd magát a többiekhez képest. Az alapvető manőverek, például a kanyarodás vagy tolatás is egészen más feladat egy ilyen szerelvénnyel, szélsőséges helyzetben pedig sokkal kiszámíthatatlanabbul viselkedik a vontató autó, ezért mindenkinek fokozottan figyelnie kell a vezetésre, esetleg gyakorolni egy kicsit, mielőtt útnak indul.

Az M3-as autópálya 72. kilométerszelvényén, a baleset helyszínén enyhe lejtő található és szintén fontos részlet, hogy az éppen stabilitását vesztő lakókocsit vontató autó egy pótkocsis teherautót előzött meg, mielőtt kacsázni kezdett az úton. Hogy a balesetet a manőver, a teherautó elmellőzésekor jelentkező légörvények, esetleg a lakókocsi rossz teherelosztása, vagy csupán egyszerű vezetéstechnikai hiba okozta-e, azt az igazságügyi szakértői vizsgálat deríti majd ki, ennek eredményére azonban hónapokig várni kell.