Az ország több pontján is akadozhat az üzemanyag-ellátás a márciusi hosszú hétvégén. Ennek oka, hogy a kisebb üzemanyag-nagykereskedők egy része korlátozza, illetve megszüntette a kiszállítást a benzinkutakra, mondta Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) elnöke, Egri Gábor a 24.hu-nak.

Hogyan jutottunk el idáig? Nos, mint ismert, február végén a kormány az üzemanyagok nagykereskedelmi árát is 480 forintban maximálta. A nagykereskedők az újonnan meghozott rendelet miatt 100 forintot buknak minden eladott üzemanyag literén, hozzávetőleg ekkora az árrés a nagykereskedelmi és a hatósági ár között, jelezte Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezetője.

A különbözet miatt a nagykereskedések többsége korlátozza vagy már meg is szüntette az értékesítést, kivételt a MOL jelent, de a multinacionális olajcég logisztikai kapacitása is véges, ezért több benzinkúton is átmeneti készlethiány alakult ki, akár már az alaptermékekből is, tette hozzá Bujdos. A benzin egyébként 594, a gázolaj pedig 640 forintba kerülne szerdától az árstop nélkül.

Hétfő délután az egyedik budapesti Shell-kúton például a prémium dízel és a prémium E10 benzin sem volt tankolható, a kútoszlopra kihelyezett figyelmeztető táblácskákról az egyik olvasónk fotót is készített.

Kútoszlop
Fotó: Alapjárat olvasó

A piac 70 százalékát eddig a MOL szolgálta ki nagykereskedőként, a maradék 30 százalékát pedig a többi kereskedő. Ők viszont most akadozva, vagy egyáltalán nem teljesítik a rendeléseket, a probléma a fehér kutakat is érinti. Egri Gábor úgy látja, hogy egy-két hónapon belül ki kellene vezetni az árstopot, kombinálva egy nagyobb állami szerepvállalással, ami alatt a jövedéki adó és/vagy az áfa átmeneti csökkentését vagy eltörlését érti.

További gondot jelent, hogy az olcsóbb árak miatt a külföldi fuvarozók is Magyarországon tankolnak. A kamionforgalom ugyan a hét második felében enyhülni fog, de ettől függetlenül a hosszú hétvégén is számítani lehet az üzemanyag-kiszolgálás akadozására, jelezte Egri.