2022. május 30. | 19:01

Mint azt megírtuk, május 27-től csak magyar rendszámos autók tankolhatnak a magyar kutakon a hatóságilag 480 forintban maximalizált áron. Az elmúlt pár nap a kiskapuk megjelenésére és azok bezárására is alkalmas volt.

„Az elmúlt napokban nagyjából 5-6 pánikriasztás volt különböző kutakról, ahol attrocitásig fajultak a dolgok (a benzinár miatt)" - mondta a Rádió 1 Balázsék című műsorában Ratatics Péter, a MOL-csoport fogyasztói szolgáltatásokért felelős vezetője - szúrta ki a Vezess. Ratatics szerint a kormány döntésére azért is volt szükség, mert úgy látták, hogy akár már júniusra ellátási problémák keletkeztek volna a határmenti kutakon.

Megjelentek a trükközők a kutakon

Ratatics azt is elmondta, hogy találkoztak hamis forgalmival trükközőkkel, valamint Mosonmagyaróvárról és környékéről harminc magyar rendszám eltulajdonításáról tudnak. Ratatics elmondása szerint a szlovák oldalakon elkezdtek magyar rendszámokat árulni, bár erre mi nem találtunk bizonyítékot még a Facebookon és a Redditen sem. Kiderült az is, hogy az automata kútoszlopokat egyszerűen leállították, mivel három nap alatt nem sikerült megoldást találniuk az új szabályozásra. Saját tapasztalataink szerint az Auchan is ugyanígy cselekedett az automata töltőoszlopiaval.

fotó egy ideges emberről, aki a benzinkúton áll egy töltőpisztollyal a kezében
Fotó: Depositphotos

A hagyományos kutakon egyébként a jogszabályok szerint kötelező a hatósági árat kiírni, de amikor a töltőpisztolyt levesszük, a piaci árral számol a kút. Végül fizetéskor a forgalmi bemutatásával a pénztáros egy kupont aktivál a magyar autósoknak, így az árstoppos árat fizethetjük. A hamis forgalmis esetek miatt a kutasok is külön ellenőrzik, hogy a vásárló jogosult-e a kedvezményre.

Az osztrák ARBÖ szerint szégyen és uniós joggal ellentétes ami történik

Sebastian Obrecht, az Osztrák Autósok Motorosok és Kerékpárosok Szövetségének (ARBÖ) szóvivője az Osztrák Hírügynökségnek (APA) igen felháborodott nyilatkozatott tett. Obrecht szerint az új magyar szabályozás szégyen és az európai uniós joggal is szembemegy. Az ARBÖ szóvivője elmondta, hogy eddig sok burgenlandinak simán megérte, ha fogászati kezelését vagy vásárlását célzottan Magyarországra tervezi, ugyanis már az üzemanyagon is tudtak 30-40 eurót (11-15 ezer forintot) spórolni. Az Osztrák Autóklub (ÖAMTC) felhívta a figyelmet arra is, hogy a változtatás miatt a kormánynak el kellene halasztania a júliusra tervezett új CO2-rendeletet, az ugyanis tovább drágítaná az üzemanyagárakat.

Más országokban is gondot okoz az üzemanyag-turizmus

Németországban a keleti határhoz közeli kutak lassan csődközelbe jutnak, ugyanis Lengyelországban nagyságrendileg 50 eurocenttel (közel kétszáz forinttal) olcsóbb az üzemanyag literje, így a környékbeliek tömegesen járnak át. A német kormány lépett is: június elsejétől augusztus végéig a benzin energiaadóját 35,2 (~138 Ft), a gázolajét 16,2 eurocenttel (~63 Ft) csökkentik. Az árcsökkenés azonban nem lesz azonnali, ugyanis csak a frissen szállított üzemanyagokra lehet majd alkalmazni. 

Mint ahogy képes riportunkkal szemléltettük, Szlovákiában sem örültek a magyar árstop megszűnésének. Boris Tomčiak, a Finlord befektetési tanácsadócég elemzője a Tvnovinynak nyilatkozva azzal vádolta a MOL-t, hogy a szlovákiai és cseh finomítókat üzemeltető leányvállalatán, a Slovnafton keresztül közvetetten a szlovákokkal fizettetik meg a magyarok benzinárstopját.