Ingyen buszozhatnak a bécsiek

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2019-06-11, 14:20

Az osztrák főváros útjait már vezető nélküli, önvezetésre képes buszok koptatják

Az egy évig tartó fejlesztésnek vége, mostantól az utasok is igénybe vehetik a város teljesen autonóm közlekedésre képes buszait, ráadásul a június 6. óta tartó tesztidőszak alatt teljesen ingyen. A 1,5 millió euróból megvalósuló „auto.Bus – Seestadt” projekt keretében olyan buszokat állítottak forgalomba, amelyek sofőr nélkül szállítják az utazókat Bécs újonnan épült külvárosában. A járművek fedélzetén egyszerre maximum 10 ember és egy operátor tartózkodhat, aki szemmel tartja az automatizált utazást, de szükség esetén akár át is veheti az irányítást a jármű felett.

Az összesen 10 megállót tartalmazó útvonal jelenleg mindössze 2 kilométer hosszúságú, melyen az önvezető buszok maximálisan 20 km/h-s sebességgel közlekednek. A biztonságos üzemelés érdekében a forgalomban lévő két darab jármű nagypontosságú GPS segítségével követi az útirányt, de természetesen a buszok saját LiDAR szenzoraival képesek feltérképezni közvetlen környezetüket is és észlelni minden lehetséges akadályt. A rendszerbe olyan viszonyítási pontokat is beprogramoztak, mint a megállópóznák, a járdaszegélyek vagy az útvonalon előforduló épületek a minél precízebb tájékozódás érdekében.

önvezető buszok Bécsben

A próbaüzem legfontosabb szempontjai a közlekedés biztonsága, a feltörhetetlen és megbízhatóan üzemelő IT-rendszerek illetve az utasok reakciói a vezető nélküli közlekedésre. Egyelőre nincs pontos menetrend sem, a buszok a reggeli órákban indulnak és kora délutánig közlekednek. Hogy pontosan hol járnak az útvonalon, azt a megállókban elhelyezett digitális menetrend-monitorokon követhetik nyomon az utasok. A menetrend betartásába akár olyan tényezők is beleszólhatnak, mint az enyhe köd vagy a gyenge eső. Bár tapasztalataim szerint ez a hagyományos tömegközlekedésben is rögtön fennakadásokat tud okozni.

A rendszer kifejlesztése a Wiener Linien, az Austrian Institute of Technology, az Osztrák Közlekedésbiztonsági Kuratórium, a TÜV Austria és az osztrák Siemens AG közös munkájának köszönhető. Magukat az elektromos buszokat pedig a francia NAVYA cég szállította. A gyártó állítása szerint azok akár 11 órán keresztül is képesek egy feltöltéssel üzemelni, de természetesen a hatótáv erősen függ a kinti hőmérséklettől, a hűtés illetve a fűtés intenzitásától, a forgalmi szituációktól és a mindenkori terheléstől is. A tesztidőszak meg fogja válaszolni az önvezető technológgia létjogosultságára irányuló kérdéseket, ha minden rendben megy, a tömegközlekedés teljes átalakulása várható a jövőben.

Forrás:

További autós hírek

Olvasónk, Nándi az ötödik autóig bírta, aztán dudálni és káromkodni kezdett autóstársainak, hogy ugyan engedjék már el az átkelni szándékozó gyalogost a gyalogátkelőn....

Kemény képsorokat kaptunk olvasónktól. A baleset ma, 2019.10.18-án, fél 6 előtt történt, a 13. kerületben, a Róbert Károly körúton Tanulságosnak gondoljuk az esetet...

Egy vonatsínen ragadt autóból az utolsó pillanatban rángatta ki a sofőrt egy rendőr Utahban szerdán írja a hvg.hu Ruben Correa rendőrjárőr kapott arról...

38 autót ellenőriztek a rendőrök Düsseldorf környékén. Az ellenőrzés során találtak egy arany színű fóliával burkolt BMW X5-öst is. Hát…ízlések és pofonok, de…...

A paksi rendőrök a 6-os főút 87-es kilométerszelvényénél ellenőrizték a pótkocsis gépkocsikat és néhány óra alatt több túlsúlyos járműszerelvény vezetőjével szemben is intézkedtek....

Kapcsolódó írások

Navya SAS önvezető busz oldalról
2019. július 23.
A 30 éves nő állítólag nem volt elég figyelmes.
Ikarus 55, piros busz, pályaudvaron, megállóban, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. szeptember 29.
Az Ikarus nem csak hazánkban, de a szocialista blokkon túl is egy legendás gyártó volt. A sikerhez vezető úton számtalan prototípus látott napvilágot, melyekből végül sajnos nem lett semmi. Ma közülük négyet meg is ismerhetsz!
1955 Mercedes-Benz L O 319, kék és fehér, oldal/elölnézet, balról
2018. november 15.
1955-ben a Mercedes bemutatta azt a modellt, ami újraértelmezte a teher- és személyszállítás fogalmát. Az L 319 számos kivitelben készült, köztük kisbusz formájában, ami O 319 néven vált ismertté.
AEC Routemaster, angol nagy piros busz, oldalnézet, jobbról
2019. április 05.
1954-ben szolgálatba lépett az első „Nagy Piros Busz”, amit azóta a világ minden táján Anglia egyik legismertebb jelképeként tartanak számon. Ő a legendás AEC Routemaster