2019. június 11. | 16:20

Az osztrák főváros útjait már vezető nélküli, önvezetésre képes buszok koptatják

Az egy évig tartó fejlesztésnek vége, mostantól az utasok is igénybe vehetik a város teljesen autonóm közlekedésre képes buszait, ráadásul a június 6. óta tartó tesztidőszak alatt teljesen ingyen. A 1,5 millió euróból megvalósuló „auto.Bus – Seestadt” projekt keretében olyan buszokat állítottak forgalomba, amelyek sofőr nélkül szállítják az utazókat Bécs újonnan épült külvárosában. A járművek fedélzetén egyszerre maximum 10 ember és egy operátor tartózkodhat, aki szemmel tartja az automatizált utazást, de szükség esetén akár át is veheti az irányítást a jármű felett.

Az összesen 10 megállót tartalmazó útvonal jelenleg mindössze 2 kilométer hosszúságú, melyen az önvezető buszok maximálisan 20 km/h-s sebességgel közlekednek. A biztonságos üzemelés érdekében a forgalomban lévő két darab jármű nagypontosságú GPS segítségével követi az útirányt, de természetesen a buszok saját LiDAR szenzoraival képesek feltérképezni közvetlen környezetüket is és észlelni minden lehetséges akadályt. A rendszerbe olyan viszonyítási pontokat is beprogramoztak, mint a megállópóznák, a járdaszegélyek vagy az útvonalon előforduló épületek a minél precízebb tájékozódás érdekében.

A próbaüzem legfontosabb szempontjai a közlekedés biztonsága, a feltörhetetlen és megbízhatóan üzemelő IT-rendszerek illetve az utasok reakciói a vezető nélküli közlekedésre. Egyelőre nincs pontos menetrend sem, a buszok a reggeli órákban indulnak és kora délutánig közlekednek. Hogy pontosan hol járnak az útvonalon, azt a megállókban elhelyezett digitális menetrend-monitorokon követhetik nyomon az utasok. A menetrend betartásába akár olyan tényezők is beleszólhatnak, mint az enyhe köd vagy a gyenge eső. Bár tapasztalataim szerint ez a hagyományos tömegközlekedésben is rögtön fennakadásokat tud okozni.

A rendszer kifejlesztése a Wiener Linien, az Austrian Institute of Technology, az Osztrák Közlekedésbiztonsági Kuratórium, a TÜV Austria és az osztrák Siemens AG közös munkájának köszönhető. Magukat az elektromos buszokat pedig a francia NAVYA cég szállította. A gyártó állítása szerint azok akár 11 órán keresztül is képesek egy feltöltéssel üzemelni, de természetesen a hatótáv erősen függ a kinti hőmérséklettől, a hűtés illetve a fűtés intenzitásától, a forgalmi szituációktól és a mindenkori terheléstől is. A tesztidőszak meg fogja válaszolni az önvezető technológgia létjogosultságára irányuló kérdéseket, ha minden rendben megy, a tömegközlekedés teljes átalakulása várható a jövőben.