2022. február 16. | 10:27

Az új szabályosás rendkívül komoly anyagi terhetket róna az autógyártókra.

A közelgő Euro 7-es kibocsátási normákkal kapcsolatos döntés meghozatalának folyamatos elodázása aggodalmakat keltett az európai érdekvédelmi és ipari lobbicsoportokban, akik azt mondják, nekik és tagjaiknak is útmutatásra és pontos ütemtervre van szükségük ahhoz, hogy képesek legyenek időben alkalmazkodni a változásokhoz.

Az EU-s regulák korlátozzák a benzines és dízel járművek esetében az olyan szennyezőanyagok kibocsátásának mennyiségét, mint a finom részecskék, a szénhidrogének és a szén-monoxid. A jelenlegi, 2014 óta érvényben lévő Euro 6-os szabályozást vélhetően legkorábban 2025-ben válthatják fel az új előírások.

füstölő kipufogó CO2 felirattal

A kérdés létfontosságú az európai piacon értékesítő autógyártók számára, mivel az egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási szabványok teljesítése érdekében a tisztán belső égésű motoros járművek helyett egyre inkább a hibrid és elektromos járművek felé kell elmozdulniuk. A várhatóan jelentősen megemelkedő gyártási költségek pedig veszteségessé tehetik a kisméretű, belső égésű motoros autók gyártását.

Amikor 2020 októberében először előterjesztették az Euro 7-es normák tervezetét, a Német Autópiari Szövetség (VDA) és több autógyártó is úgy vélekedett, hogy az új határértékek elfogadása egyet jelentene a belső égésű motorok tényleges betiltásával.

Az Európai Bizottság eredetileg 2021 utolsó negyedévében szavazott volna az új előírások elfogadásáról. Ezt később 2022. április 5-re, majd július 20-ra halasztották. Ez minden bizonnyal annak köszönhető, hogy ez lesz az első olyan egységes előírás, amely egyszerre szabályozza a személyautókat, kisteherautókat és haszongépjárműveket is. Ezért a regulák alapos előkészítést igényelnek.

Az érdekképviseleti és kereskedelmi csoportok szerint minél hamarabb elfogadják az új Euro 7-es szabályozást, annál jobb tagjaik számára, valamint az EU dekarbonizációs céljai, a Green Deal megvalósítása szempontjából. A döntéssel kapcsolatos késedelem ugyanis a bevezetés lehetséges időpontját is eltolja.

A Transport & Environment, környeztvédelmi jogvédő csoport szerint a közúti járművekre vonatkozó új emissziós normák bevezetésének késleltetése elfogadhatatlanul hátráltatja a légszennyezés megtisztítására irányuló uniós erőfeszítéseket.

Mivel az előkészítő munka befejeződött, az autóipar nyomásán túl semmi sem indokolja a sorozatos halasztásokat. A T&E szorgalmazta, hogy a javaslatokat legkésőbb április 5-ig hozzák nyilvánosságra. Ez növeli annak esélyét, hogy az új Euro 7-es szabályok valóban életbe lépjenek 2025-ig, ezáltal biztosítva azt, hogy az új szabályok legalább egy évtizedig, legalább egy járműgyártási cikluson keresztül érvényben legyenek. Így csökkenteni lehetne az új előírások jelentette terheket az autógyártók számára.