Tekintettel az autógyártók egyre erőteljesebb elektromosítási erőfeszítéseire, és az egyes országok - mint például az Egyesült Királyság - által bevezetett korlátozásokra, a belső égésű motorral szerelt autók jövőjét egyre komolyabb kétségek övezik. Most azonban már olyan aggályok is felmerültek, hogy az új, EURO 7-es kibocsátási normák gyakorlatilag már 2026-ban életképtelenné tehetik a technológiát.

Az EURO 7-es szabályozás 2025-ben lép életbe. Az Európai Bizottság alacsony emisszióért felelős, neves egyetemekből és kutatóintézetekből álló szakmai konzorciuma, a Clove által előterjesztett javaslatok könnyen a fosszilis üzemanyagokat használó erőforrások végét jelenthetik. Vonatkozik ez többek között azokra a motorokra is, amelyek a hibrid járművekben találhatók – közölte az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA).

Mercedes-AMG motor közelről

„Az ACEA úgy véli, hogy a Clove által előirányzott kibocsátási határértékek, valamint a javasolt új vizsgálati módszerek együttesen egy ahhoz hasonló helyzetet idézhetnek elő, mintha betiltanák a belső égésű motorral hajtott járműveket, ideértve a hibrid járműveket is” – olvasható a szövetség által kiadott közleményben.

Az EURO 7-es előterjesztés értelmében a benzines belső égésű motoros járművek esetében a gyártók arra kényszerülnének, hogy az autókat fűtött elektromos katalizátorral, két 1 literes, hagyományos, hármas-hatású vagy háromutas katalizátorra, egy 2 literes részecskeszűrővel, valamint egy ammónia kiszűrését szolgáló, úgynevezett ASC-katalizátorral is ellássák.

Sőt, emellett azt is javasolták, hogy az ICE járművekbe be kellene szerelni egy fedélzeti diagnosztikai rendszert, amely figyelemmel kíséri a motor működését annak érdekében, hogy biztosítani lehessen, hogy a rendszer 240 ezer kilométeren keresztül megfeleljen a kibocsátási előírásoknak.

Az ACEA úgy véli, hogy az ilyen eszközöket szinte lehetetlen lenne használni a kisebb autókban, és rendkívül nehéz lenne integrálni a jelenlegi járművek architektúrájába, következésképpen pedig még inkább megdrágítanák a belső égésű motoros autókat – írja az Autocar.

„A javaslatban szereplő rendkívül alacsony NOx-határértékek, kombinálva az NO2 és NH3 [ammónia] emisszió nagyon szigorú korlátozásával együttesen azt eredményezik, hogy a normák teljesítését célzó műszaki megoldások rendkívül költségesek és elképesztően bonyolultak lesznek. A technológiai követelmények ezen a ponton súlyosan korlátoznák a CO2-kibocsátás és az üzemanyag-fogyasztás csökkentésének lehetőségeit, és jelentős bizonytalanságot okoznának a tartósság és az üzemeltetési költségek szempontjából a jármű egész élettartama alatt” – tette hozzá az ACEA a „szuper” katalizátorok kötelező használatát előirányzó tervek megvitatásakor.