Európában tovább tart a részben vagy teljesen elektromos meghajtású autók térnyerése a belső égésű motorokkal szerelt járművekkel szemben az újautó-piacon, közölte az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA).

Belső égésű motor

A szövetség összesítése szerint a tisztán elektromos meghajtású kocsik részesedése egy év alatt több mint kétszeresére nőtt az európai újautó-eladásokon belül. A tavalyi esztendő második negyedévében ez az arány 3,5 százalék volt, idén április-júniusban pedig már 7,5 százalék.

A plug-in hibridek részesedése 8,4 százalék, a hibrideké (HEV) 19,3 százalékkal megközelítette az egyötödös súlyt. Az ACEA ugyanakkor megjegyezte, hogy a vásárlók több mint 62 százalékban még mindig benzines és dízeles új autókat választanak maguknak, de lassan megfordulni látszik az eddig kőbe vésett trend, egyre nagyobb kereslet van a villanyautók iránt.

V8-as motorral szerelt BMW X5

A hagyományos autók eladásai a második negyedévben éves összehasonlításban valamivel több mint 25, illetve kicsit kevesebb mint nyolc százalékkal bővült éves összehasonlításban, amire a tavalyi elképesztően alacsony adat a magyarázat. Viszont a dízelmotorral szerelt kocsik részesedése 10 százalékkal bezuhant az újautó-piacon az előző év azonos időszakához képest (most 2020 és 2021 második negyedévéről van szó). A benzines autók esetében hasonló tendenciára volt példa (52 százalékról 42 százalékra esett vissza a részesedésük).

Mindeközben a tisztán elektromos meghajtású autók eladásai átlagosan 231 százalékkal ugrottak meg, ugyanebben a közegben. A prímet Spanyolország és Németország viszi 373 és 357 százalékos bővüléssel, Magyarország a maga 38 százalékával a mezőny végén helyezkedik el. A konnektorból tölthető autók eladása 170 százalékkal bővült Magyarországon, de ezzel sem vagyunk az élmezőnyben, ott az olaszok és spanyolok találhatók a 660 és a 430 százalékkal növekvő eladási statokkal. A hibridek esetén az átlag 214 százalék, a magyar adat pedig 145 százalék.

A benzines és gázolajos autók visszaesése még szembetűnőbb, ha kicsit távolabb tekintünk vissza a múltba, 2017-ben például még egyeduralkodók voltak az újautó-piacon a 90 százalékos részesedésükkel. Még most is komoly tényezőnek számítanak, de látható, hogy a villanyautók egyre inkább zárkóznak rájuk, néhány év múlva teljesen másképp fog kinézni az ACEA által prezentált tortadiagram, ez egészen biztos.