2024. január 10. | 08:02

Megjelent a hivatalos kiírás a cégeknek szánt, elektromos autó vásárlását ösztönző támogatáshoz, így pontosan tudjuk a részleteket. Lesznek, akik nem fognak örülni.

Korábban már napvilágot láttak információk arról, hogy idén milyen támogatások várhatók az elektromobilitás elősegítésére, most végre konkretizálódott a helyzet egy része. A járművásárlás hogyanjairól már kiderültek a hivatalos részletek.

2024. február 5-től lehet pályázni az állam legújabb, tisztán elektromos személygépkocsi, kisteherautó vagy kisbusz vásárlását segítő támogatására. A pályázat teljes egészét az EU finanszírozza.

A pályázók köre az előzetes várakozásokhoz képest módosult. Továbbra is magyar székhellyel, vagy EGT-országban székhellyel, de Magyarországon legalább fiókteleppel és magyar adószámmal rendelkező vállalkozások igényelhetnek csak támogatást, azonban ezek nem lehetnek 2021 utániak. E mellett nem szerepelhet a gépjárműkölcsönzés vagy gépjármű-kereskedelem a tevékenységeik között.

A taxisok számára fontos lehet, hogy csak olyan egyéni vállalkozó fuvarozó pályázhat, aki tevékenységét legkésőbb 2023. december 1-ig bejegyezték. További nehezítés, hogy a vásárolni kívánt jármű ára nem lehet több, mint a vállalkozás utolsó lezárt üzleti évének nettó árbevétele, míg egyéni vállalkozónál éves bevétele.

A cég mérete is számít, ugyanis 9 foglalkoztatottig csupán egy járműre, 10 és 49 alkalmazott között maximum 5, 50-249 főnél 10, míg e fölött összesen 16 járműre pályázhatnak a résztvevők. Az egyes járművekre igényelhető maximális összeget a bruttó akkukapacitás mérete, valamint a vételár határozza meg. Személyautók esetén ha a bruttó akku kapacitás kisebb, mint 41 kWh, akkor legfeljebb 11,5 millió forint lehet a vételár, amelyhez maximum 2,8 millió forint támogatás igényelhető.

41-59 kilowattórás akkuig legfeljebb 14 millió lehet a vételár, amelyhez maximum 3,6 milliós támogatást lehet elérni. 51 kWh akkukapacitás felett pedig 20 és 4 millió forint az ide vonatkozó két összeg.

Ami a kisteherautókat és kisbuszokat illeti, itt 49 kWh-s akku alatt maximum 17 millióba kerülhet a jármű, amelyhez 3,6 millió támogatás járhat. 49-74 kilowattóra akkukapacitás közt legfeljebb 22 milliós járműhöz lehet támogatást igényelni, ebből 3,8 milliót téríthetnek meg maximum. 74 kWh felett pedig 25 millió a limit, amelyhez 4 milliós támogatás a maximum.

A pályázat csak új autók és munkagépek vásárlását támogatja, azonban saját felelősségre már 2023. december 8-át követően forgalomba helyezett járműre is benyújtható elbírálásra - 2024. február 5-étől. A támogatás egészen 2025. március 31-én 10 óráig igényelhető.

Habár a rendelkezésre álló idő igen hosszú, fontos megjegyezni, hogy a budapesti régió a 30 milliárd forintos keretösszegből „csak” 10,8-at kap, míg az ország többi részére 19,2 milliárd jut. Lízing esetén is érvényesíthető a támogatás, ám a projekt kezdetétől számított 20. hónap, de legkésőbb 2026. áprilisának végéig a kedvezményezett tulajdonába kell, hogy kerüljön a jármű.

Fontos további kritérium, hogy a támogatás átvételét követő 3 éven belül, de legkésőbb 2027. december 31-ig nem adható el vagy bérbe, illetve nem vonható ki forgalomból a jármű, továbbá kötelező legalább a fenntartási időszak végéig teljes körű CASCO biztosításnak élnie rajta. Ezek mellett szinte elenyésző kritérium, hogy a támogatott gépkocsira a pályázatot „reklámozó” e-mobilitás matricát kell ragasztani.

A pályázatot a www.palyazat.gov.hu oldalon szükséges beadni, elektronikus aláírással hitelesített formában. Nagyjából 20-30% kedvezményt érhet el az, aki amúgy is gondolkodott ilyen jármű beszerzésén, de magas vételára miatt eddig halogatta a vásárlást.

Depositphotos