Minden korábbi rekordot megdönthet a hazai használtautó-piac teljesítménye idén.
Akár 15 százalékkal is többe kerülhetnek egyes modellek idén októberben a használtautó-piacon, mint év elején. A drágulás oka a magánszemélyek és kereskedések által eladásra kínált használt gépkocsik egyre szűkülő kínálatának köszönhető – derül ki a Das WeltAuto közleményéből.
A használtautó-kereskedő cég magyarázata szerint a globális chip-hiány következtében lelassult az új autók értékesítése. Nem ritka, hogy a rendeléstől számítva 8-16 hónapot is várni kelljen egy átlagos autó megérkezésére. Ennek a folyamatnak a hatása pedig begyűrűzött a használtautó-piacra is.
A globális chip-hiány következtében felértékelődött a használtautó-piac, felértékelődtek a saját autóink is. A karbantartás és állagmegőrzés soha korábban nem volt ilyen fontos. Óvd, kezeld az autód és növeld az értékét az ECDH Appban!
Egyre nagyobb kereslet tapasztalható a hazai használt autók iránt, ugyanis a DataHouse adatai alapján Magyarországon összesen 616 564 tulajdonosváltást regisztráltak az idei évből eddig eltelt 9 hónap során. Az eddigi csúcsot a 2019-es év jelenti, amikor 12 hónap alatt 808 360 darab gépkocsi cserélt gazdát hazánkban. Összehasonlításként, az idei növekedés 2,9 százalékkal haladja meg 2019, és 4,9 százalékkal 2020 első 9 hónapjának eredményét.
A használt autók iránt tapasztalható keresletben az év végén sem várható megtorpanás, legalábbis a Das WeltAuto várakozásai szerint. Az új autók piacán kialakult helyzet jelentős hatást gyakorol a használtautó-értékesítésekre. Az egész autóipart érintő chip-hiánynak köszönhetően jelentősen lelassult a gyártás és a kiszállítás. A gyártók kénytelenek priorizálni, így az is előfordul, hogy egyes típusokat egyáltalán nem lehet újonnan beszerezni. A szakértők jóslatai alapján a chip-hiány legkorábban 2022-ben oldódhat meg, ám rosszabb esetében akár 2024-ig is elhúzódhat.
Így azok, akik nem szeretnének akár másfél évet várni egy új autóra, inkább a másodkézből származó járművek közül választanak. A jelentősen megnövekedett kereslet az árakat is felhajtotta, ami a legnépszerűbb modellek esetében akár 15 százalékos drágulást is eredményezett az idei évben. A szakértők szerint azonban a használt autók esetében további áremelkedés várható.
A 2021-es adatokból kiderül, hogy szeptemberig a legtöbben kisautó, alsó-közép- vagy felső-középkategóriás modelleket kerestek a használtautó-piacon. A valamivel több mint 616 ezer tulajdonost váltó gépkocsi 75 százaléka volt 10 évnél idősebb, ami alátámasztani látszik az előzetes becsléseket, miszerint idén tovább romlik majd a hazai gépjárműállomány 14,7 éves átlagéletkora. A legtöbben Budapesten és Pest megyében, a legkevesebben Nógrád és Tolna megyében vásároltak használt autót 2021-ben.