Ismét felvetődött a nagycsaládosok gépkocsihoz jutásának támogatása. A gond csak az, hogy egy hétszemélyes autó ára újonnan 7 millió forint körül kezdődik, amit jelentős állami támogatással is kevesen engedhetnének csak meg maguknak.    

Már 2012-ben felmerült az ötlet, hogy a kormányzat támogassa a három- vagy többgyerekesek gépkocsihoz jutását. A „kisgyermekes szülők részére gépkocsi vásárlás szocpol támogatás bevezetésének ajánlása” először Népesedési Kerekasztal által kidolgozott Népesedési Akciótervben szerepelt, és sokáig úgy tűnt, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium is megfontolandónak tartja az ötletet. Matolcsy György, a minisztérium egykori vezetője akkor úgy fogalmazott, hogy „a vissza nem térítendő autóvásárlási támogatást kifejezetten sokgyermekes családokra szabnák, olyan nagyobb gépkocsi vásárlásához, amelybe befér legalább négy gyermek”.

A nagycsaládosok megfelelő gépjárműhöz jutásának támogatása a hírek szerint most ismét előkerülhet a demográfiai, családügyi nemzeti konzultációs kérdőív kapcsán, ahol erről a javaslatról is kikérhetik a lakosság véleményét.

Az Alapjárat autós portál megkérdezte Borka János Balázst, a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületének (MGOE) kommunikációs vezetőjét, hogy a szakmai szervezet mit szól az akár 218 ezer nagycsalád életét befolyásoló ötlethez. (A KSH szerint 2011-ben ennyi volt a három- vagy többgyermekes családok száma függetlenül a szülők helyzetétől.)

Borka János Balázs alapvetően jónak tartja a támogatás ötletét, ám egy újautó megvásárlása a többség számára szerinte csak álom, hiszen a KSH szerint 2018 első negyedévében – a családi adókedvezményt is figyelembe véve – 264 289 Ft volt az átlagos nettó jövedelme azoknak a nagycsaládoknak, akiknél 3 vagy több eltartott gyermek van. A nagycsaládosok esetében ráadásul gyakoribb, hogy valamelyik fél háztartásbeli, ez pedig jelentősen csökkenti az egy főre jutó elkölthető jövedelem nagyságát, vagyis közülük még kevesebben engedhetnek meg maguknak – akár hitelfinanszírozással is – vadonatúj autót.  

Az MGOE szerint ezért hatékonyabb volna, ha az állam korszerű, használt gépkocsik vásárlásához nyújtana segítséget, ugyanis ez valós, a családok és a költségvetés teherbíró képességét egyaránt figyelembe vevő megoldást jelentene. A szakmai szervezet azonban korlátozást is beiktatna, eszerint a legalább ötszemélyes, legfeljebb 2500 cm3 hengerűrtartalmú, 125 kW-nál nem nagyobb teljesítményű, Euro5-ös és ennél magasabb környezetvédelmi besorolású dízel, illetve az Euro4-es és ennél korszerűbb benzines autók támogatása volna célszerű, mégpedig 3 millió forintos értékhatárig. Továbbá 3 éves elidegenítési tilalmat is be kellene vállalniuk a családoknak, vagyis ez idő alatt a gépjárművet nem értékesíthetnék.

Borka János Balázs szerint ez a megoldás azért lehet előnyös, mert a magyar vásárlók többsége 3 millió forint összeghatárig keres, az Euro4-es és Euro5-ös környezetvédelmi besorolású járművek preferálásával pedig fiatalodhatna a most 14 éves átlagéletkorú, környezetszennyező magyar járműpark.

Felmerül persze a kérdésre, hogy a használt járművel megvásárlása nem jelent-e túl nagy kockázatot, illetve ezeknél mennyire érvényesíthető utólag a szavatosság és a jótállás? Borka János Balázs úgy véli, hogy a kérdés jogos, használt gépjárműveknél valóban nagyon sok múlik az adott autó előéletén és a kereskedő tisztességességén. Ezért használt autó vásárlásánál mindig nagyobb körültekintéssel kell eljárni, de akár szakértő segítségét is ki lehet kérni, hogy ne fusson bele valaki egy rossz vételbe. 

Az MGOE egyébként úgy számol, hogy egy 5 éves, 2500 cm3-es motorral szerelt, 125 kW teljesítményű személyautó esetében összesen 105 750 Ft kedvezményt jelentene az, ha a vagyonszerzési illeték (93 750 Ft), a Törzskönyv, az új forgalmi engedély (6000-6000 Ft) díját elengedné az állam a három- vagy többgyermekes családok számára. Ez egy 2 millió forintért megvásárolt autó esetében 5 százalékos megtakarítást jelentene.

Egy ilyen program körülbelül 218 ezer magyar családot érintene - ennyi családban volt legalább három gyermek -, vagyis az MGOE által meghatározott keretrendszer alapján a támogatás legfeljebb 23 milliárd forint kiadást jelentene a költségvetés számára, feltéve, hogy minden család élne a lehetőséggel, ami nem valószínű.

A hosszú évekig nagy biztonsággal működő autók ugyanakkor javíthatják a nagycsaládok mindennapi mobilitását, munkába, iskolába és közösség programokra való eljutásukat, ami a modern világban mind fontosabb a megfelelő életnívó fenntartásához.

Alapjárat információ