2022. január 25. | 16:02

A hamarosan létrejövő kutatás-fejlesztési központban 130 magasan képzett mérnök fog dolgozni.

Még idén létrejön az orosz Kamaz magyarországi kutatás-fejlesztési központja, ahol első körben 65 magasan képzett mérnök kezdheti meg a munkát. Feladatuk az elektromobilitással kapcsolatos kutatás lesz. A vállalat hazai bázisán két éven belül a duplájára nőhet a szakemberállomány, ezzel elérve a teljes létszámot. Emellett a cég gyártókapacitást is telepíthet Magyarországra az évtized közepétől. Erről írt alá szándéknyilatkozatot 2022. január 24-én az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) és a Kamaz vezetői.

Az ITM által kiadott közleményből kiderül, hogy az egyeztetések még tavaly nyáron kezdődtek annak érdekében, hogy egy kétoldalú együttműködés jöjjön létre az elektromos járműipar területén. Mindez két lépcsőben valósulhat meg, első körben a közös kutatás-fejlesztés kerül fókuszba. A mérnöki csapat felállításáért és a világszínvonalú tesztkörnyezet biztosításáért is a magyar partner felel majd. A hazánkban létrejövő K+F központban 130 szakember dolgozik majd 2024-re.

Ezt követően kezdődhet meg a gyár felépítése, amelyhez szintén a magyar fél javasol majd beruházási helyszínt. A gyártókapacitás kiépítését követően legkorábban 2025-ben kezdődhet meg a termelés az üzemben. Kezdetben évi 32 ezer elektromos jármű legyártásával számolnak.

Kamaz teherautó

2030-ra a tervek szerint a magyarországi gyár termelésének volumene elérheti a kezdeti mennyiség közel tízszeresét. Ezen célok teljesítése érdekében a felek egy vegyesvállalatot hoznak létre. A szándéknyilatkozatot magyar oldalról Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter, míg orosz oldalról Igor Povarazdnyjuk, a Kamaz főigazgatója írta alá.

A Kamaz-csoport amellett, hogy Oroszország legnagyobb autóipari vállalata, egyúttal a világ legjelentősebb nehéz tehergépjármű-gyártói között tartják számon. A cég palettáján teherautókból több mint 60 modell található, ezen kívül pedig autóbuszokat, motorokat és pótkocsikat is forgalmaz. Az orosz vállalat 2018-ban kezdte meg az elektromos buszok sorozatgyártását.

Palkovics László kiemelte, a járműgyártás a hazai gazdasági növekedésben, ipari teljesítményben, foglalkoztatásban és exportban is meghatározó ágazatnak számít.