2021. szeptember 27. | 15:23

A 400 kilométeres hatótávú jármű első menetrendszerinti próbaútjára jövőre kerül sor.

Miközben a személyautók elektromosítása egyre gyorsabb ütemben zajlik, sok más ágazatban is elkezdték felmérni, miként és hogyan lehetne alkalmazni a villanymotorok és akkumulátorcsomagok technológiáját az adott terület igényeinek megfelelően. Ezek közül az egyik legfontosabb területnek a buszok számítanak, amelyek hamarosan tisztán elektromos hajtásra válthatnak. A fix útvonalaknak köszönhetően a töltési idők is egyszerűen tervezhetővé válnak, így a helyi károsanyag-kibocsátástól mentes járművek jelentősen hozzájárulhatnak a városi levegő minőségének javulásához. Az angolok ezen a területen is úttörőnek számítanak, hiszen megérkezett a double-decker, vagyis a jellegzetes londoni emeletes busz tisztán elektromos változata, a Jewel E.

A tűzpiros buszt a villanyosított haszongépjárművek specialistájának számító Equipmake készítette, a spanyol Beulas karosszériaépítővel együttműködve. A Jewel E-ben az Eqipmake Zero Emission Drivetrain névre keresztelt hajtáslánca dolgozik, amely 544 lóerős teljesítmény 3500 newtonméter forgatónyomaték leadására képes. A cég HTM 3500-as kódnevű villanymotorjához akár 543 kilowattórás kapacitású lítium-ion akkumulátorcsomagot is lehet csatlakoztatni, míg a hajtáslánc könnyedén átalakítható, hogy különféle méretű buszokhoz is megfelelő legyen.

Az akkumulátorpakk méretének köszönhetően a Jewel E egyetlen feltöltéssel több mint 400 kilométert képes megtenni, ami az Equipmake szerint bőven elegendő ahhoz, hogy fedezze egy busz napi futásteljesítményét. A cég egyúttal azt is elárulta, hogy a jármű az első tisztán elektromos busz, amely megfelel a Transport for London 2024-ben életbe lépő új biztonsági előírásainak. Ez nem csupán azt jelenti, hogy a buszt kifejezetten az angol főváros közlekedési igényeinek megfelelően tervezték, hanem azt is, hogy továbbfejlesztett biztonsági funkciókkal rendelkezik.

A tervek szerint már az idei évben megkezdődik a busz tesztelése. Az első menetrendszerinti próbautakra a jövő év első negyedévében kerül majd sor, valamint a sorozatgyártás és az értékesítés is 2022-ben indulhat. Az Egyesült Királyság döntéshozói azt szeretnék, ha 2024-ig legalább 4000 brit gyártmányú, zéró kibocsátású busz közlekedne a szigetország útjain. A helyi járatú autóbuszok villanyosítás szempontjából tökéletes járműveknek számítanak, köszönhetően az ütemezett használatuknak, a relatíve alacsony napi futásteljesítményüknek, és mivel éjszaka rendszerint a garázsban parkolnak, így az töltési idő sem okoz különösebb problémát.