Megmutatta a BKK a még idén érkező legújabb járműveinek készültségi fokát. A spanyol CAF gyárában készült fotókon az új, alacsonypadlós villamosok váza látszik, szeptember végére azonban már az első példányok is forgalomba állnak fővárosunkban.
Az autómentesítési terveken túl elektromos buszok beszerzése is terítéken van a BKK-nál. Ezúttal azonban egy korábban megkötött szerződés gyümölcse kezdett látványos formában beérni.
A spanyol CAF-fal még 2022 novemberében állapodott meg 20 rövid, majd tavaly márciusban további 26 rövid és 5 hosszú – összesen 46 rövid és 5 hosszú – alacsony padlós villamos rendelése ügyében. Ezek közül az első húsz rövid jármű gyártása már elkezdődött.
Az első példányok idén ősszel megérkezhetnek Budapestre, most a CAF küldött pár fényképet a gyártásközi állapotokról. Ezeken a már összeállított vázszerkezet látszik, bár villamos helyett még akár buszt is beleképzelhetnénk, ha nem tudnánk, ki és milyen céllal készíti őket.
A jó hír, hogy az üzem az ütemezésnek megfelelően halad a gyártással, így az első példányokat már szeptember végén átveheti a főváros, majd havonta kettesével szállítják le az újabb villamosokat. A második ütemben rendelt 26+5 jármű utolsó példányai 2026 nyarának végén érkezhetnek meg.
Az új villamosok beszerzése azért vált halaszthatatlanná, mert a jelenleg Budapesten szolgálatot teljesítő 330 szerelvényből mintegy 110 darab idősebb 45 évnél. Ez jócskán meghaladja a kötött pályás tömegközlekedésben általánosan 30 évre tervezett élettartamot, s habár még működnek, fenntartásuk nem gazdaságos.
Az eddigi beszerzésekkel 2021-ig egyébként már 73 új CAF-villamos állt forgalomba, ám még mindig akadnak olyan vonalak, ahol részben vagy egyáltalán nem közlekednek akadálymentesített – vagyis alacsony padlós – járatok. A BKK ígérete szerint a tömegközlekedés fejlesztése a jövőben is nagy hangsúlyt kap.
BKK