2019. szeptember 21. | 16:50

Egy ír tanulmány szerint az átlagosnál akár kétszer nagyobb értékvesztés is jellemző lehet a villanyautókra, mint a hagyományos belsőégésű motorral szerelt modellekre.

Az elektromos autók egy ideje már a piacon vannak és egyre több ember teszi le a voksát mellettük. Ahogy telnek az évek, szépen lassan eladósorba kerülnek a korábban újonnan vásárolt, ma már azonban korosodó autók. Ezzel párhuzamosan egyre több ember agyában születik meg a gondolat, hogy mi lenne, ha használtan venne villanyautót. Számukra fontos információ az értékvesztés, hogy használtan mennyi pénzt lehet kérni egy elektromos autóért, illetve mennyit kell érte leperkálni.

Jó és egyben rossz hír is számukra, hogy a villanyautók értékvesztése egy ír felmérés szerint jóval nagyobb az átlagosnál. Azaz használtan az újkori értékéhez képest jelentősebb áresés jellemző a villannyal hajtott autókra, mint a hagyományos modellekre. A tanulmány konkrétan a három éves autókat vizsgálta és arra a megállapításra jutott, hogy az egyes modellek, mint például a Renault Zoé vagy az első generációs Nissan LEAF komoly árcsökkenést mutatnak.

Előbbi az újkori árának a 61%-át, utóbbi pedig az 53%-át elveszíti 3 éves korára. Az elektromos autókon átlagosan azonban szerencsére nem buknak ennyit a tulajdonosaik ennyi idő alatt. A teljes palettát vizsgálva 41%-os csökkenést mutattak az árak, ami felülről ugyan megközelíti a dízelmotorral szerelt autók értékvesztését, de még mindig sokkal rosszabb, mint a benzineseké.

A jelenség mögött elsősorban az áll, hogy gyors ütemben fejlődnek a villanyautók. A hatótávjuk, a menetteljesítményük, komfortjuk és felszereltségük is sokat javult az utóbbi időben. Érthető, hogy az egy feltöltéssel mindössze 120 kilométert megtenni képes autó nem rúg labdába az újabbak mellett, amelyek akár a kétszeresét is képesek megtenni és ellátmányuk is sokkal modernebb.

A jelentősebb árcsökkenést generálja továbbá az a tény is, hogy az emberek félnek az akkumulátorok kapacitásának csökkenésétől. Ha a telepek állapota leromlik, akkor sok esetben csak az akkumulátorpakk cseréje a megoldás, ami akár milliós költséggel is terhelheti a családi kasszát. A félem persze nem alaptalan, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy még a 10 éves kor körüli elektromos autók akkumulátorai is bírják a strapát.

Az említett elektromos Renault Zoét egy érdekes hosszútávú tesztre vitte el az Alapjárat. Hogy pontosan milyenre, az a videóból kiderül: