2022. április 21. | 10:36

Az iparág Kínától való függősége igencsak szembeötlő.

A koronavírus-járvány újabb hulláma miatt Peking szigorú intézkedéseket vezetett be, Sanghajt konkrétan vesztegzár alá helyezte az elmúlt hetekben. Az esetszámok csökkenésével a korlátozások is kezdenek enyhülni, de a teljes bezárkózás tovagyűrűző hatása miatt sok helyen akadozhat az autógyártás.

A Renault kedden jelentette be, hogy a Mégane E-Tech Electric gyártását ideiglenesen leállította, mivel részben a kínai járványpolitika miatt a félvezető-krízis tovább súlyosbodott, az akkumulátor-alkatrészek beszerzése különösen nehézzé vált. Ez az eset is bizonyítja, hogy az autóipari ellátási láncok - különösen az elektromos autók esetében - igen nagy mértékben függnek a kínai alkatrészgyártóktól.

A kínai kormány a tömeges oltás helyett a terjedés megállítását célzó lezárásokat támogatja, ez viszont késleltetett hatást gyakorol a mezőgazdasági és ipari szektorra, mivel a beszállítók kénytelenek szüneteltetni a termelést. A vállalatok most attól tartanak, hogy a Teslát és a Volkswagen-csoportot is érintő sanghaji gyárbezárások tovább súlyosbítják az alkatrészhiányt.

Autógyártás Kínában
Fotó: Depositphotos

Az elektromos járműveket gyártó Xpeng vezérigazgatója, He Xiaopeng nemrég arra figyelmeztetett, hogy májusban a kínai OEM-üzletágnak (eredetitermék-gyártás) fel kell függesztenie a termelést, amennyiben a beszállítók nem találnak módot a termelés újraindítására.

Az alkatrészellátást a logisztikai zavarok is nehezítik, a kamionosok szigorú Covid-teszteknek vannak kitéve, a hajók pedig nehezen tudnak be- és kirakodni az érintett kikötőkben. Peking azon dolgozik, hogy a kulcsfontosságú gyárak a korlátozások fenntartása mellett is működhessenek. Ennek értelmében több mint 600 vállalat kapott engedélyt a korai újranyitásra, ezek közül 251 az autóiparban tevékenykedik, a Tesla sanghaji üzeme kedden nyitotta meg újra kapuit.

A járványügyi intézkedések értelemszerűen a kínai autóeladásokra is hatással voltak, már márciusban tapasztalható volt némi visszaesés a tavalyi év azonos időszakához képest, ráadásul a januárban és februárban megugró kereslet is megtorpant hirtelen.