2022. június 29. | 11:23

Az Egyesült Államokhoz vagy Kínához képest sokkal szigorúbbak a megkötések Európában.

Európában fontos szerepet tölt be az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága (UNECE) az önvezető rendszerek engedélyezésében. A kontinensünkön életben lévő szabályozás eddig kevésbé volt megengedő, mint az USA egyes államaiban vagy Kínában.

Mivel felmerült, hogy a szigorú előírások miatt Európa lemarad az önvezető rendszerek terén, ezért az UNECE június 22-én döntött arról, hogy 2023. január 1-től fontos pontokban bővíti a vezetéstámogató és önvezető rendszerek használhatóságát az öreg kontinensen.

férfi könyvet olvas vezetés közben
Kép: Depositphotos

Az ENSZ 157-es rendelete új kiegészítéssel bővült, amely az önvezető autók maximálisan megengedett sebességét 60 kilométer/óráról 130 kilométer/órára növeli, emellett engedélyezik az automata sávváltást is. Mindezt természetesen szigorú felételek mellett.

A legfontosabb megkötés, hogy az önvezető rendszereket kizárólag olyan útszakaszokon lehet használni, ahol nincs gyalogos és kerékpáros forgalom, a két forgalmi irány pedig fizikailag el van választva egymástól. Emellett számos fontos műszaki paramétert is meghatároztak, például a manőverek végrehajtására rendelkezésre álló időt, illetve azt, hogy milyen esetekben kell azokat megszakítani.

Az európai szabályozás szigorának köszönhetően például a Tesla Enhanced Autopilot esetében jelentősen korlátozni kellett a rendszer képességeit, így az amerikai változathoz képest a sávváltások gyakran lassúak, sikertelenek vagy félbe kell szakítani azokat. Mindez pedig sok kellemetlenséget okoz a tulajdonsoknak. A szakértők arra számítanak, hogy az új előírásoknak köszönhetően az Autopilot Európában is felzárkózhat az amerikai verzió szintjére.

A Teslán kívül más gyártók is profitálhatnak a változásokból. Így például a Mercedes 3-as szintű önvezető rendszere, amelynek képességei jelenleg az autópályákon kialakuló dugókra vannak korlátozva.  

Nyitókép: Depositphotos