A kormány legújabb kezdeményezése szerint új félgyűrű létesítésével csökkentené az M0-ás teherforgalmát, ezzel redukálnák a főváros terheltségét
Aki a fővárosban él bizonyára hallott róla, vagy akár tapasztalta is az M0-ás körgyűrűn áthaladó óriási teherforgalom okozta dugót. A teherforgalom folyamatos növekedése elkerülhetetlen, mert szerves része a kényelmes életvitelt kiszolgáló rendszer életben tartásához, ezért a kamionok okozta dugón többnyire nem húzom fel magam. Ettől függetlenül a Budapest környékéről ingázó átlagemberek szellemi és testi épsége érdekében mindenképpen előnyös lesz, ha az országon keresztül haladó tranzitforgalomnak nem szükséges a fővárost megközelíteni.
Ennek okán a kormány megbízásából megvalósíthatósági tanulmány készül, egy komolyabb úthálózat bővítésről. A cél, az M1-es autópálya Komáromi szakaszánál leágazó 13-as és 81-es főút kétszer kétsávosra bővítése, majd ennek folytatásában a Székesfehérvár déli részén induló 63-as főút kétszer kétsávra bővítése lenne. Így a meglévő nyomvonalakon jönne létre, egy lakott területeket elkerülő gyorsforgalmi szakasz, ami a már meglévő M1-es autópályát kötné össze az előkészítés alatt álló M8 autópályával. Mosóczi László Magyar Nemzetnek adott interjúja szerint a kormány már döntött a fejlesztésről.
A M0-ás körgyűrű egy részét bénító tranzitforgalom több nemzetközi közlekedési folyosó átmenőforgalma miatt egyelőre komoly nehézségeket okoz a környéken ingázóknak. A teherforgalom nagy részét Németország a Balkán, és Törökország közötti szállítmányozás adja. Legnagyobb számban Hegyeshalom és Nagylak között haladnak, ami miatt a legjobb útvonalnak az M1 autópálya, M0-ás körgyűrű nyugati és déli szakasza valamint az M5-ös autópálya kombinációja adja. Ezzel kapcsolatban a NÚSZ útdíjszedő adatai is megerősíti, hogy a díjat fizető teherautók fele tranzitszállítást végez.
Mosóczi szerint mivel a nemzetközi áruforgalom célja a legrövidebb idő alatt áthaladni az országon, a kamionok elvezetésére megfelelő lenne egy olyan gyorsforgalmi átkötés, ami az M1 autópályán érkezőket átvezetné a tervek szerint megépülő M8-as autópályára. Az M8-as Enyingnél válna ki az M7-es autópályából, majd az M6-os autópályát érintve haladna Dunaújvárosig. Ezután a már megépült autópályahídon át Kecskeméthez vezetne, ahonnan az M5-ösön és a már készülő M44-esen keresztülvinne Békéscsabán át Gyulára és a magyar-román határra. Így a tranzitforgalom gyorsan átjutna az országon és meg sem közelítené a fővárost.
A megvalósíthatóságot segíti, hogy az M1-es felől érkező forgalom első szakaszát jelentő 13-as és 81-es főút jelenleg is elkerüli a településeket, így itt a nyomvonal szélesítéssel megoldható a fejlesztés. Székesfehérvárnál a forgalom átvezetéséhez csomópontot kell létrehozni az M7-es felett.
Talán végre járható lenne az M0-ás jelenleg durván leterhelt és folyamatos agyonfejlesztés alatt álló szakasza, ami részemről nagy öröm lenne. Az ITM államtitkárának nyilatkozata alapján a kormány már meghozta a döntést, tehát az elkerülő megépül, ezen felül a közeljövőben várhatóak további útépítések is. Te mit gondolsz, lesz hatása a főváros forgalmára a szóban forgó tervezetnek?