2023. november 08. | 12:45

Van, aki szerint rövid távon is fennakadást eredményezhet, ha elfogadják a törvényjavaslatot.

A közösségi autóbérléssel, autómegosztással kapcsolatos új szabályokról is tárgyalt tegnap a parlament. Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára a törvényjavaslat egyik fontos elemeként beszélt a közösségi autóbérlő rendszerekre vonatkozó szabályozás továbbfejlesztéséről.

A javaslat elfogadása esetén a legnagyobb változás a közösségi bérelt autók parkolásában lesz. Eddig ugyanis a helyi lakosoknak fenntartott parkolókat nem használhatták az ilyen kocsik. Az államtitkár kiemelte, hogy egy megosztott autó 12-16 saját tulajdonú személyautót helyettesíthet, így annak használata csökkentheti a városi mobilitás káros hatásait, a közterület terhelését és a környezet szennyezését.

Szerinte az autómegosztás kifejezetten hasznos jelenség, amely komoly segítség a közlekedőknek. Hasonló véleményen volt kollégája, a szintén fideszes Hörcsik Richárd, aki megjegyezte, hogy az előterjesztés egyik legfontosabb célja a közösségi autóbérlő rendszerek szabályozására irányul.

Hörcsik kiemelte még, hogy a közösségi autóhasználat zöldebbé, élhetőbbé teszi a nagyvárosokat, és akár 12 tonnával is csökkentheti a szén-dioxid kibocsátást. Mára a közösségi autóbérlő rendszereket mintegy 200 ezer fő használja, ezért szükséges, hogy a jelenleg is élő, de csak részben szabályozott működtetési és felhasználói keretrendszer egységes legyen - mondta.

Nagy Bálint azt hozzátette, épp ezért, a felhasználás ösztönzése érdekében javasolják a parkolási szabályok, a kijelölt várakozási helyek szabályozásának módosítását, továbbá a helyi lakosságnak kizárólagosan fenntartott parkolóhelyeknek és kedvezményeknek a közösségi autóbérlőkre történő kiterjesztését. Azt is megjegyezte gyorsan, hogy a biztosított kedvezmények alapvetően a helyi lakosokat fogják érinteni.

A törvénytervezet által bevezetni javasolt kedvezmények elsődlegesen tehát a helyi lakók érdekét szolgálják, nem állhatna csakúgy bárki a fenntartott parkolóhelyekre. Az államtitkár kitért arra is, hogy a közösségi autóbérlő rendszer működtetőjének kötelezettsége lesz a szolgáltatás igénybe vevők személyes adatait és vezetési jogosultságát ellenőrizni – azt egyelőre senki nem tudja, ez hogyan kivitelezhető.

Az ellenzék szerint a belvárosban már rövid távon is fennakadásokat eredményezhet a módosítás, mert így akár huzamosabb ideig maradhat egy-egy autómegosztós jármű a csak ott lakóknak fenntartott helyen. Pedig korábban éppen azért hozták létre az ilyen parkolóhelyeket, hogy azokat este hat óra után már csak a helyi lakosok használhassák.

Kőrössy Balázs / Alapjárat