2020. november 16. | 13:09

A döntéshozók a közúti balesetek számának csökkenését várják az intézkedéstől.

Október végén a holland képviselőház jóváhagyta azt a tervet, amely országosan 30 km/órára csökkenti a legnagyobb megengedett sebességet lakott területen belül (az ilyen területeken eddig 50 km/óra volt a sebességhatár Hollandiában).

A rendelet tartalmaz egy kiskaput azért, bizonyos helyeken ugyanis a sebességhatár növelhető sebességjelző táblákkal, abban az esetben, ha az út és a forgalom jellege erre feljogosít, illetve ha a nagyobb haladási sebesség nem növeli meg aránytalanul a közlekedési balesetek kialakulásának kockázatát. A sebesség növeléséről nem dönthet egyetlen egy ember, a közútkezelők és az önkormányzatok (a Közúti Biztonsági Kutató Intézettel karöltve) dönthetnek arról, mely útszakaszokon lehet többel menni, mint 30 km/óra.

A döntéshozók a közúti balesetek számának csökkenését várják az intézkedéstől, különösen azokon a helyeken, melyek környezetében gyermek intézmények (óvodák, iskolák) vannak, illetve ott, ahol normál körülmények között sok gyermek megfordul (játszótér, lakópark, gyermekrendelő).  Az alacsonyabb haladási sebesség kevesebb károsanyag-kibocsátással és csökkentett zajterheléssel jár, ennek köszönhetően egy komfortosabb és élhetőbb környezet valósulhat meg ezeken a területeken, mutattak rá a rendelet előnyeire a politikusok.

Az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) vezető tisztségviselője kitörő örömmel fogadta a hírt, majd a következő gondolatsort osztotta meg a világgal az általános sebességkorlátozással kapcsolatban:

„Ha egy gyalogost vagy kerékpárost egy gépkocsi 50 km/óra sebességgel üt el, akkor ezeknek a baleseteknek mintegy 20%-a halállal végződik. Ezzel szemben 30 km/óra sebességű elütéskor a halálozási kockázat igen nagy mértékben, 3%-ra csökken! Ez tehát egy jelentős közlekedésbiztonsági intézkedés, mely elősegíti Hollandia kerékpárosainak és gyalogosainak magasabb szintű védelmét. Úgy gondoljuk, hogy a 30 km/órás sebességhatárnak alapértelmezettnek kell lennie Európa valamennyi városában.” – nyilatkozta Ceri Wolsgrowe.

2019-ben összesen 203 kerékpáros és 49 gyalogos vesztette életét közúti balesetben a holland utakon, a most elfogadott sebességkorlátozás már az új évtizedben is éreztetni fogja hatását, legalábbis ebben reménykednek a rendelet megalkotói.