2020. szeptember 18. | 14:03

Kísérleti jelleggel vezetik be az új sebességhatárt a britek.

Amikor Európában is felütötte a fejét a koronavírus-járvány, akkor az országok sorra zárkóztak be. Mindenhol megcsappant az autóforgalom, melynek eredményeként jobb minőségű levegőt tudtak beszívni a lakosok, mivel valamelyest csökkent az autók károsanyag-kibocsátása. A brit autópálya-kezelő (Highways England) most azt szeretné megtudni, hogy tisztább lesz-e az általunk beszívott levegő, ha valamelyest leviszik az autópályákon érvényes sebességhatárt.

A cég csak néhány autópályán, és csak egy-egy rövidebb szakaszon módosítja a most érvényben lévő 70 mérföld/órás (112 kilométer/órás) sebességhatárt. A sebességhatár 70-ről 60-ra (96 kilométer/óra) csökken az M1, az M6, az M5 és az M602-es jelzésű sztrádákon. Az új sebességhatár egy 4,5 mérföldes (7,2 kilométeres) szakaszon lesz érvényben, ez mind a négy autópálya esetében így van. A kijelölt szakaszok elején és végén táblával jelzik az autósoknak, hogy mennyivel mehetnek, a részleges korlátozás a nap 24 órájában, vagyis állandóan érvényben lesz az elkövetkező 12-15 hónapban. Aki megszegi a 60 mérföld/órás sebességhatárt, azt akár 100 fontra (durván 40 ezer forintra) is megbüntethetik a rendőrök, akik a pénzbírság mellett 3 büntetőpontot is kioszthatnak a gyorshajtónak.

A légszennyezés miatt évente több ezer ember hal meg Nagy-Britanniában, a számok annyira aggasztóak, hogy valamit muszáj lépniük a briteknek. Kérdés, hogy az autósok mennyire nyugodnak bele a dologba. Ha a szakemberek úgy látják, hogy a sebességhatár csökkentése miatt tisztul a levegő, akkor a korlátozás permanenssé válhat, ráadásul nagyobb szakaszokon és még több autópályán bevezetésre kerülhet.

A holland kormány tavaly döntötte el, hogy ez év márciusától (egészen pontosan március 16-tól) 100 km/órára csökkenti a sebességhatárt az ország autópályáin. Mark Rutte miniszterelnök azt monda korábban, hogy drasztikus, de mindenképp szükséges lépésre szánta el magát a hatalom, amely környezetvédelmi okokból vitte le a sebességhatárt 130-ról 100-ra. A korlátozás egyébként csak nap közben érvényes, 06:00 és 19:00 óra között kell betartani a 100-as sebességhatárt.

Európában egyébként Ciprus a másik olyan ország, ahol az autópályákon ilyen alacsony a sebességhatár, de a szigetország jóval kevesebb autópálya-szakasszal rendelkezik, mint az Egyesült Királyság vagy Hollandia.