A szentgotthárdi Opel-gyár tulajdonosa, a PSA nem folytatja a belső égésű motorok fejlesztését, ezzel pedig kétségessé vált, hogy mi lesz a magyarországi gyáregységgel.

A francia autógyártó vállalatcsoport (melyhez a Peugeot és a Citroën mellett az Opel is tartozik) az EURO7-es kibocsátási norma bevezetése miatt nem fordít több pénzt a belső égésű motorok fejlesztésére. Erről a PSA-csoport vezérigazgatója, Carlos Tavares beszélt a Reuters Automotive Summit konferencián.

A szentgotthárdi Opel-gyár belülről
Fotó: MTI/Varga György

Ez a döntés igencsak rosszul érinti az olyan gyáregységeket, amelyek kizárólag belső égésű motorokat gyártanak, a szentgotthárdi Opel pedig pont ilyen. A német autómárka 2017-ben vált a PSA-csoport részévé, 2020 elejétől gyártják üzemükben azt a háromhengeres, 1,2 literes, turbófeltöltős benzines motort, amelyből a gyár kapacitása évi 350 ezer darab elkészítését teszi lehetővé. Ezekre az erőforrásokra viszont 2025-től nem lesz szüksége a PSA-csoportnak, amely várhatóan 2021 első negyedévében egyesül majd az olasz-amerikai autógyártó Fiat-Chryslerrel. A PSA-Fiat házasság lévén pedig létrejöhet a világ negyedik legnagyobb autóipari csoportja, a Stellantis.

Az Opel Szentgotthárd Kft. nettó árbevétele 2016-ban 53,3 milliárd forint, 2017-ben 46,5 milliárd forint, 2018-ban pedig 38,3 milliárd forint volt. A nyilvánosan elérhető céginformációk szerint a 2019-es nettó árbevétel 35 milliárd forint fölött volt, az üzemi tevékenység eredménye kétszeresére, 1,5 milliárd forintra nőtt, az adózott eredmény pedig több mint duplájára, 1,4 milliárd forintra emelkedett. A cég 889 embert alkalmazott az elmúlt évben.