2024. január 09. | 12:44

A kormány az egész országban meg szeretné reformálni a tömegközlekedést, ezzel kapcsolatban tett bejelentést Lázár János ma délelőtt Debrecenben.

Gyakorlatilag teljes tarifarendszer-váltást szeretne megvalósítani a magyar állam az ország egészén a korábban bejelentett ország- és vármegyebérletek segítségével. Ez derült ki január 9-én, kedd délelőtt Lázár János sajtótájékoztatójából.

A Debrecenben tartott bejelentés során az Építési és Közlekedési Minisztérium vezetője Papp Lászlóval, a város polgármesterével vázolta fel, milyen reformokra készülhetnek az itt élők. Lázár végül nem kerülte el a bejelentést a Budapest-bérletek sorsával kapcsolatban sem.

A miniszter annak apropóján járt Debrecenben, hogy a városba látogató nagy cégek száma megnövekedett, amellyel a helyiek csak akkor járnak igazán jól, ha megfelelő tömegközlekedéssel támogatják őket. Szerinte közel 700 milliárd forintos fejlesztési hullámra van szükség ahhoz, hogy többek között a tömegközlekedési infrastruktúra megfelelő szintre kerüljön.

Ezt persze nem csak helyben, hanem országosan is szükséges megoldani, ezért döntött a kormány több olyan intézkedésről, amelyek a közösségi közlekedés fejlődését, egységesítését segítik.

Az előrevetített változások az alábbiak:

  • Márciustól csak vármegye- és országbérletek lesznek, minden más bérlet megszűnik.
  • Emellett az alkalmi használók számára kedvezményes napijegyeket hoznak létre.
  • Átalakítják a kedvezményrendszert, mivel jelenleg túl sok, 65 fajta létezik. Ezt 22-re csökkentik, amik mind 50%-os mértékűek lesznek. A közalkalmazottaknak, tehát például az oktatásban dolgozóknak is jár ez a kedvezmény.
  • A korábban Budapesten bevezetett rendszer alapján márciustól a 14 éven aluliak országos szinten ingyenesen, míg 14 és 25 év között féláron utazhatnak majd.
  • Egységesen lehetővé válik a kártyás fizetés a Volánbusz járatain felár nélkül, a készpénzes fizetésnek viszont alkalmanként 200 Ft kezelési költsége lesz.

Természetesen nem maradhatott ki az ország legnagyobb forgalmát bonyolító budapesti tömegközlekedés esete sem. A fővárosi bérletek helyzetével kapcsolatban Lázár azt mondta, hogy ugyan elszámolási vitában állnak Karácsony Gergelyékkel, de nem áll szándékukban kárt okozni senkinek.

Ugyanakkor arra is kitért, hogy a főváros a vidéki településekkel szemben kiváltságos helyzetet élvez, hisz állandó többlettámogatást kap. Szerinte most is méltányos és fair ajánlatot adtak a főpolgármesternek, ám arról nem tehetnek, hogy az utolsó pillanatig nem vett tudomást erről, végül pedig elutasította.

Lázár János most újabb ajánlatott tett Karácsony Gergelynek, aminek elfogadására március 1-ig adott haladékot. Azt mondta, hogy a Volán-, a HÉV- és MÁV-járatokon elfogadják továbbra is a Budapest-bérletet, viszont ezért cserébe a budapesti önkormányzat is fogadja el az ország- és vármegyebérleteket.

Korábban már összeszedtük, hogy Európa egyes nagyvárosaiban mennyibe kerülnek a vonaljegyek Budapesthez képest. A kérdés, hogy mi vár ránk a főváros és az állam nézeteltérésének rendezését követően.

MTI / Soós Lajos