A német mintára kiépülő rendszernek már megvannak a pontos árai és az, hogy milyen tömegközlekedési eszközökön vehetőek igénybe.
Németország vezetése még tavaly vezette be azt a kedvezményes havi bérletet, mely csupán 9 euróba (kb. 3500 forint) került. Ezzel az emberek az ország egész területén utazhattak tömegközlekedéssel.
Rengeteg embert ösztönöztek a szolgáltatás használatára, bár a fenntartási költségek miatt ez a rendszer csak ideiglenesen volt tartható. Most ennek érkezik a drágított változata, amely 49 euró havonta, ez átszámítva 18 800 forint.
Bár a gazdasági és kereseti különbségeket nem érdemes félretenni, de nálunk ennél 100 forinttal lesz drágább (18 900 Ft) egy pontosan ugyanilyen bérlettípus. Ha csak egy vármegyére vásárolnánk, akkor pedig pont a fele, 9450 forint.
Ezt jelentette be 24. évértékelőjén Orbán Viktor miniszterelnök február 18-án. A programot május elsejével indítják majd el és az országos- illetve vármegyebérletek érvényesek lesznek minden MÁV, MÁV-HÉV, GYSEV és Volánbusz által működtetett tömegközlekedési szolgáltatáson.
Ezekre a bérletekre ugyanúgy alakítanak majd ki kedvezményrendszert, mint máshol a jegyekre és bérletekre. Ezzel kapcsolatban már azt is tudni, hogy a diákoknak igazán filléres tétel lesz majd az utazás, mert nekik a vármegyei 945, míg az országos bérlet 1890 forint lesz.
A kormány és a programba csatlakozó vállalatok azt remélik, hogy a bérletek hatására egyre többen teszik majd le autójukat és választják a tömegközlekedést. Nem csak környezetbarátabb lesz így utazásuk, de az igény növekedésével tovább tudják majd feljeszteni a tömegközlekedési rendszereket vidéken is.
Ezzel kapcsolatban fontos részlet, hogy az új, 30 napos bérlet csak a fent felsorolt szolgáltatók járatain érvényesek. A MÁV közleményéből kiderül, hogy például a BKK járatain nem használhatjuk fel az újfajta bérletet, azonban Budapesten belül a helyközi szolgáltatók járatain érvényes.
Emellett azt is hangsúlyozzák közleményükben, hogy a helyjegyköteles vonalakon vagy első osztályon szintén nem használhatjuk fel ezeket a bérleteket. A MÁV már nagy erővel készíti elő a tájékoztatási segédleteket, illetve ha elindul a projekt, akkor szigorú figyelemmel kísérik majd a tavaszi-nyári tesztüzemet.