2023. augusztus 20. | 16:23

Vannak a budapestinél magasabb árak is.

Budapest tömegközlekedését sokan szeretik szidni késő járatai vagy meghibásodásai miatt, de kicsit túlzás lehet leminősíteni a fővárosi közlekedést, mivel aránylag olcsón, gyorsan el lehet jutni vele a város bármely pontjába.

A metróvonalak szerintem kiemelkedően jók, a villamosok és buszok pedig szintén megbízható összeköttetést biztosítanak a város olyan részei között, ahova a földalatti nem ér el. Persze a buszoknál számolni kell a késéssel, amely azonban inkább a hatalmas járműtömeg számlájára írható.

A tömegközlekedést választóknak nem is kell sokat fizetniük, egy vonaljegy ára 350 forint, ha előre váltjuk, ha pedig a járművön, akkor 450. Egy 10 darabos gyűjtőjegy 3000 forint, egy 24 órás napijegy 2500, egy 72 órás pedig 5500 forint.

Azonban ezek az árak nem maradnak így, az elmúlt tíz évben először fog drágulni a BKK árlistája:

  • a vonaljegy 450 lesz előre váltva;
  • járművön, sofőrtől váltva 600;
  • a gyűjtőjegy pedig 4000 forintra emelkedik.

A többi jegyár, valamint a bérletárak azonban nem változnak. A szeptember elsejétől életbe lépő, drágább jegyárak azonban csak éppen elérik majd a vidéki nagyvárosainkban lévő árakat. Pécsett 400 forint egy vonaljegy ára, Szegeden és Miskolcon 430, Debrecenben 460 forint egy papír alapú és 440 egy mobilos jegy. Persze akadnak nagyvárosok, ahol olcsóbb a jegy, Veszprémben 350 forint, Kecskeméten pedig 300, ugyanakkor Budapest tömegközlekedése mindegyik városénál nagyobb és szerteágazóbb.

Mi a helyzet külfölddel?

Bár az áremeléssel valamivel közelebb kerültünk a nyugati színvonalhoz, azért Európa nagyvárosaiban továbbra is borsosabb árakra kell számítani, ha tömegközlekedést akarunk igénybe venni. A Német Autóklub, az ADAC összeszedte 13 nagyváros árait, amelyek a következők (a cikk írásakor 384 forint volt egy euró, így a magyar árakat ez alapján számoltam):

Amszterdam:

  • Felnőtt vonaljegy: 3,40 euró (1690 forint)
  • Kedvezményes vonaljegy: nincs ilyen jegy
  • 24 órás jegy: 9 euró (3457 forint)
  • 48 órás City Card: 85 euró (32 648 forint)

Athén:

  • Felnőtt vonaljegy: 1,20 euró (461 forint)
  • Kedvezményes vonaljegy: 0,50 euró (192 forint)
  • 24 órás jegy: 4,10 euró (1575 forint)
  • 48 órás City Card: nincs, helyettesíti egy 48 órás jegy és Tourist Pass: 62,10 euró (23 852 forint)

Bécs:

  • Felnőtt vonaljegy: 2,40 euró (922 forint)
  • Kedvezményes vonaljegy: 1,20 euró (461 forint)
  • 24 órás jegy: 8 euró (3073 forint)
  • 48 órás City Card: 25 euró (9602 forint)

Berlin:

  • Felnőtt vonaljegy: 3,20 euró (1229 forint)
  • Kedvezményes vonaljegy: 2 euró (768 forint)
  • 24 órás jegy: 9,50 euró (4649 forint)
  • 48 órás City Card: 25 euró (9602 forint)

Hamburg:

  • Felnőtt vonaljegy: 2,50 euró (960 forint)
  • Kedvezményes vonaljegy: 1,30 euró (499 forint)
  • 24 órás jegy: 8,40 euró (3226 forint)
  • 48 órás City Card: 20,90 euró (8027 forint)

Lisszabon:

  • Felnőtt vonaljegy: 1,65 euró (634 forint)
  • Kedvezményes vonaljegy: nincs ilyen jegy
  • 24 órás jegy: 6,60 euró (2535 forint)
  • 48 órás City Card: 33,25 euró (12 771 forint)

London:

  • Felnőtt vonaljegy: 7,72 euró (2965 forint)
  • Kedvezményes vonaljegy: 3,80 euró (1460 forint)
  • 24 órás jegy: 9,33 euró (3584 forint)
  • 48 órás City Card: nincs ilyen, helyettesíti egy 48 órás jegy és Tourist Pass: 152,23 euró (58 470 forint)

Madrid:

  • Felnőtt vonaljegy: 2 euró (768 forint)
  • Kedvezményes vonaljegy: nincs ilyen jegy
  • 24 órás jegy: 8,40 euró (3226 forint)
  • 48 órás City Card: nincs ilyen, helyettesíti egy 48 órás jegy és Tourist Pass: 133,20 euró (51 161 forint)

München:

  • Felnőtt vonaljegy: 3,70 euró (1421 forint)
  • Kedvezményes vonaljegy: 1,80 euró (691 forint)
  • 24 órás jegy: 8,80 euró (3380 forint)
  • 48 órás City Card: 21,90 euró (8412 forint)

Párizs:

  • Felnőtt vonaljegy: 2,10 euró (807 forint)
  • Kedvezményes vonaljegy: 1,05 euró (403 forint)
  • 24 órás jegy: 11,30 euró (4340 forint)
  • 48 órás City Card: nincs ilyen, helyettesíti egy 48 órás jegy és Tourist Pass: 121,60 euró (46 705 forint)

Prága:

  • Felnőtt vonaljegy: 1,69 euró (649 forint)
  • Kedvezményes vonaljegy: 0,84 euró (323 forint
  • 24 órás jegy: 5,07 euró (1947 forint)
  • 48 órás City Card: 76,03 euró (29 202 forint)

Róma:

  • Felnőtt vonaljegy: 1,50 euró (576 forint)
  • Kedvezményes vonaljegy: nincs ilyen jegy
  • 24 órás jegy: 7 euró (2689 forint)
  • 48 órás City Card: 32 euró (12 291 forint)

Stockholm:

  • Felnőtt vonaljegy: 3,43 euró (1317 forint)
  • Kedvezményes vonaljegy: 2,29 euró (880 forint)
  • 24 órás jegy: 14,50 euró (5569 forint)
  • 48 órás City Card: nincs ilyen, helyettesíti egy 48 órás jegy és Tourist Pass: 114,18 euró (43 855 forint)

A fenti adatokból látszik, hogy elég nagy eltérések vannak az országok között. London és Stockholm a legdrágább, bár egyik országban sem eurót használnak. Minden jegykategóriában a lista tetején végeznek. Az adatsor másik végén Athén áll, ár szempontjából ide érdemes utazni, ha a tömegközlekedést is igénybe szeretnénk venni.

Érdemes arra is figyelni, hogy több városban nem adnak kedvezményes, gyerek, vagy diák jegyet, Budapesthez hasonlóan, viszont van, ahol egy vonaljegy esetén is lehet élni ezzel a kedvezménnyel. A City Cardok használata sem mindenhol bevett szokás és az ezeket helyettesítő jegyek pedig igencsak sokba kerülhetnek, így ezeken a helyeken talán jobban megéri, ha külön vesszük a 24 órás jegyet és a múzeum- vagy látványosságbelépőket.

A City Card egyébként abban különbözik egy sima 48 órás jegytől, hogy az ingyenes tömegközlekedési eszköz-használat mellett több múzeumba és más látványossághoz is belépőt nyújt. A budapesti City Card három változata kapható, 24, 48 és 72 órás változata van. A 48 órás 33 euróba, vagy 17 990 forintba kerül, amely hasonló a többi nagyváros ilyen áraihoz.

A többi kategóriában azonban Budapest sokkal olcsóbb, még az athéni árak alatt vannak a fővárosi jegyárak. Így ha külföldi nagyvárosba tervezünk utazást, nem árt előre megnézni, milyen árakra lehet számítani, nem csak belépők vagy éttermek terén, de a tömegközlekedési eszközöket illetően is. Ha valaki esetleg sokallaná az itthoni jegyárakat, számíthat rá, hogy máshol csak több lesz.

Nyitókép: Unsplash