Az idei év első hónapjainak adatai megerősítették, hogy a személyautó-abroncsok piaca Európában továbbra is stabil növekedési pályán halad – derül ki az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA) friss jelentéséből. A 2025 első negyedévére vonatkozó adatok szerint az utóbbi időszakban tapasztalt pozitív trendek - különösen a négyévszakos abroncsok iránti keresletnövekedés -, tovább erősödtek. Ezzel szemben a haszongépjárművekre és mezőgazdasági járművekre gyártott abroncsok értékesítése visszaesett, amit többek között a gazdasági és geopolitikai bizonytalanságok is befolyásolnak. Az importadatok emelkedése és a mobilitási szokások változása szintén fontos tényezőként jelenik meg a piaci folyamatok mögött – és miközben az új abroncsok iránti kereslet nő, a használt abroncsok menedzsmentje is egyre hangsúlyosabb kérdéssé válik Európában.
„A személyautó abroncsok esetében a 2024 második félévében megfigyelt fellendülés (+8%) 2025 első negyedévében folytatódott. A volumenek megközelítették a 2019 első negyedévében, a világjárvány hatása előtt elért mennyiségeket. Továbbra is a négyévszakos szegmens növekedése ad lendületet a kategóriának. A tehergépkocsi abroncsok kategóriájában az első negyedévben a volumen nagyon gyenge volt: -4% a 2024 azonos negyedévéhez, és -11% a 2019-es első negyedévéhez – vagyis a pandémia előtti időszakhoz – képest. Ezt a kategóriát jelentősen befolyásolják a gazdasági és politikai bizonytalanságok. A mezőgazdasági gumiabroncsok kategóriájában a 2024 márciusa óta megfigyelhető pozitív tendencia megfordult: 2025 első negyedévében a volumen 4%-kal csökkent, és messze elmarad a 2019 azonos negyedévében elért volumentől. A növekedés a motorkerékpár szegmensben a viszonylag gyenge 2024-es első negyedévvel való összehasonlítást tükrözi.” - nyilatkozta Adam McCarthy, az ETRMA főtitkára.
Az ETRMA tagok értékesítési eredménye 2025 első negyedévében:

Import: folytatódik a korábbi tendencia
Az Európába (EU-27 és az Egyesült Királyság) behozott személygépkocsi- és kisteherautó-abroncsok terén folytatódott a korábbi trend: 2025 első két hónapjában 12%-kal nőtt az import. Emlékeztetőül: tavaly a Kínából származó mennyiség 18%-kal nőtt az előző évhez képest, és így elérte a 118 millió abroncsot. Korea 22 millió darabot szállított (30%-os növekedés), Japán viszont mindössze 5 millió darabot (2%-os csökkenés). Ugyanezt a mennyiséget küldte Európába India is, de ez az ő esetükben 34%-os bővülést jelent.
A tehergépkocsi- és autóbusz-abroncsok (EU27+UK) Európán kívülről érkező importja 8%-kal nőtt 2025 első két hónapjában, amelynek 60%-át délkelet-ázsiai országok képviselik. A vezető szállító Thaiföld és Vietnam, Kína ebben a mezőnyben csak a harmadik. Egyiptom a negyedik, Korea az ötödik. Az összmennyiség – összehasonlítva a személyautó abroncsokéval – relatíve csekély: a lista első öt helyezettje 2024-ben összesen 6,8 millió darabot szállított Európába.
Mobilitási trendek: bár Európa elvileg megtelt, mégis, egyre többet autózunk
A gumiabroncsok cseréje erősen korrelál a járművek összesített futásteljesítményével. Európában a személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek által megtett kilométerek 2024-ben 1,5%-kal nőttek, és most gyakorlatilag megegyeznek a pandémia előtti adatokkal. Részletek: míg a kisteherautók megtett kilométerei már jelentősen meghaladják a Covid előtti szintet, a személygépkocsik forgalma még nem állt helyre teljesen. A kisteherautók teljesítménye részben éppen a világjárványhoz kapcsolódóan nőtt, a webes szállítások felfutásának köszönhetően. A személygépkocsik esetében - miközben az irodai munkavégzéshez történő fokozatos visszatérés 2024-ben is folytatódott -, az ingázási és üzleti utazási szokások megváltoztak. A személygépkocsi-forgalom teljes helyreállása Európa-szerte csak 2026-ban, egyes piacokon csak 2027-ben várható. Annak ellenére, hogy a hosszú távú előrejelzések szerint Európában lassan ki lehet tenni a „megtelt” táblát, 2024-ben tovább nőtt a forgalomban lévő járművek száma, és 2025-ben várhatóan ismét növekedni fog. A teljes (személyautó és kishaszongépjármű) mennyiség tavaly 1,4%-kal, több mint 4 millió járművel nőtt. A kishaszongépjárművek mennyisége gyorsabb ütemben bővült, részben az e-kereskedelem növekedésének és az internetes vásárláshoz kapcsolódó „utolsó mérföldes” kiszállítások bővülésének köszönhetően.
Mi történik a használt abroncsokkal?
Az Astutus Research becslései szerint 2024-ben Európában (EU27, valamint Egyesült Királyság, Norvégia és Svájc; de Törökország nélkül) közel 4,5 millió tonna használt gumiabroncs keletkezett. A személygépkocsi- és kisteherautó-abroncsok részesedése stabilan 64%-os, a teherautó- és buszabroncsoké 27%-os, a speciális abroncsoké pedig 9%. A használt abroncsok 90%-a a normál abroncscsere kapcsán keletkezett, a maradék 10% az életciklusuk végére ért járművekkel együtt kerül a bontókba. Az Európában keletkezett 4,5 millió tonna használt gumiabroncsból mintegy 600 000 tonnát hasznosítottak vagy futóztak újra.