2021. február 18. | 09:35

1000 kilométernyi közút felújítása indulhat el Magyarországon még az idén.

A burkolathibák kialakulásának az elmúlt időszak rendkívül csapadékos, változékony és szélsőséges időjárása, valamint a fagyási és olvadási ciklusok gyakori váltakozása is kedvezett az országos közutakon. Ugyanezek a körülmények viszont eddig nem minden esetben tették lehetővé a lokális javítási munkákat, hiszen az elmúlt hetekben az ország több térségében is havazott, így a hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákra koncentrált a Magyar Közút, jelezte közleményében az állami cég.

A téli időszak végéig többnyire hideg, utántömörödő aszfalt felhasználásával végzik az ideiglenes, lokális javítási munkákat a közutasok. Ugyanakkor egyes gyorsforgalmi szakaszokon és főutakon, ahol a melegaszfaltkeverő telepek nyitva tartanak, tartósabb meleg aszfaltos beavatkozásokat is végeznek, tette hozzá a Magyar Közút.

Fontos azonban megjegyezni, hogy a téli hónapokban is tartósan száraz és 0 fok feletti időjárás szükséges az egyes munkákhoz. A beavatkozások első körben a gyorsforgalmi utakon, majd a fő-, végül a mellék- és bekötőutakon zajlanak előzetes ütemtervek alapján” – olvasható a közleményben.

Azokon a helyeken, ahol a közútkezelő egyelőre nem tud beavatkozni, ott figyelmeztető táblák hívják fel a sofőrök figyelmét a burkolathibákra, vagyis a kátyúkra. A tartósabb meleg aszfaltos javítások és a teljes körű felújítási munkák tavasszal, előreláthatólag márciusban indulnak el.

2021-ben több mint 143 ezer tonna aszfalt felhasználásával végeznek lokális javításokat a Magyar Közút mérnökségei a 32 ezer kilométeres országos hálózat érintett részein, legalábbis ez a terv. 2010 és 2020 között mintegy 6000 kilométer országos közút újult meg idehaza, idén pedig rekordszámú, 1000 kilométer út felújítása indulhat el, döntő többségében hazai, költségvetési forrásokból. A Magyar Falu Program keretein belül nagyfelületű javításokat is végez majd a Közút.

A járművezetőknek a jelenlegi időjárási helyzet miatt erősen ajánlott minden esetben az út- és látási viszonyoknak megfelelően, a kihelyezett sebességkorlátozásokat betartva vezetniük. A többségnek szerintem ez egyértelmű, de vannak olyanok, akik rossz időben sem fogják vissza magukat, igaz, ez a mentalitás külföldön is jellemző egy-két sofőrre.

Indexkép forrása: Daily Mail via CEN