Magyarország közlekedési klímaterve a legrosszabb az EU-ban

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2019-06-29, 10:50

Év végéig minden EU tagországnak készítenie kell egy klímatervet a közlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkentésére. A magyar dokumentum egyelőre a legkevésbé zöld.

Mi az a károsanyag-kibocsátás csökkentési klímaterv?

Az Európai Unióban a közlekedés felel a teljes szén-dioxid-kibocsátás 27%-ért. Belátható, hogy a kitűzött éghajlatvédelmi célok elérése nem lehetséges a közlekedés károsanyag-kibocsátási normáinak szigorítása nélkül. Ennek megfelelően ez év végéig minden tagállamnak be kell mutatnia egy Nemzeti Energia- és Klímatervek (NEKT) nevű dokumentumot, mely részletesen tartalmazza azon intézkedéseket, amelyek az adott ország a kibocsátás mérséklésének érdekében tesz a következő évtizedekben.

Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) nemrég publikált felméréséből kiderült, hogy Magyarország áll a legrosszabbul a tervezetben szereplő rendelkezések és intézkedések értelmében. A T&E korábban készített egy útmutatást a tagállamok számára, hogy miként lehetne teljesen szén-dioxid mentesíteni az EU közlekedését 2050-ig. A felmérésben most ezzel hasonlították össze a 28 tagország dokumentumait. A klímakötelezettségeknek leginkább eleget tevő tervet Hollandia készítette, míg a legrosszabbat sajnos hazánk.

A közlekedés károsanyag-kibocsátása miatt kialakult szmog
A helyi szmog kialakulásában jelentős szerepet játszanak a robbanómotoros járművek

Ennek elsődleges oka, hogy a magyar tervezet nem említ elegendő mennyiségű konkrét intézkedést a kibocsátás csökkentésére. A 2005-ös adatokhoz viszonyítva Magyarországnak mindössze 7%-os károsanyag-kibocsátás csökkentést kellene végrehajtania 2030-ig a közlekedésben, de nemhogy csökkentéssel nem kalkulál a dokumentum, egyenesen 30%-os növekedést vizionál.

Mivel a végleges tervezet beadásának határideje 2019. december, így az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak van még ideje papírra vetni azokat a lépéseket, amelyekkel hazánk visszaszoríthatja a közlekedésből származó szén-dioxidot a következő évtizedekben. Amennyiben a kibocsátás-csökkentési célokat nem sikerül teljesítenie az országnak, úgy –az európai jogszabályoknak megfelelően – kvótát kell majd vásárolni a túlteljesítő országoktól.  

A közlekedés károsanyag-kibocsátás csökkentésére az elektromos autó a megoldás?

Egyes vélemények szerint a Párizsi Klímaegyezmény 2050-re tett vállalásainak tartásához már 2035-re teljesen le kellene állítani a belsőégésű motorokkal szerelt személygépjárművek gyártását és onnantól kezdve csak elektromos autókat lenne szabad forgalomba hozni. Természetesen nem elegendő egy csapásra átállni helyi emissziómentes közlekedésre, azt is meg kell vizsgálni, hogy a villanyautók (és buszok és kisteherautók) milyen forrásból származó áramot tankolnak. Hiszen hiába tisztul ki a városok levegője, ha az áramot – a nagyvárosoktól jó messzire vidékre telepített - széntüzelésű erőművek adják, a Föld és a klíma szempontjából öngólt rúg az emberiség.

A következő grafikont érdemes tanulmányoznod egy kicsit.  Azt mutatja meg, hogy mekkora egy hagyományos, egy hibrid és egy elektromos autó teljes ökológiai lábnyoma a teljes életciklusában beleértve a gyártással, az üzemanyag-előállítással, az elpöfögött üzemanyaggal, ártalmatlanítással és bontással együtt járó szén-dioxid-kibocsátást kilométerre lebontva. Érdekes látni, hogy egy teljesen szénalapú erőműből származó áramot feltankoló elektromos autó sokkal szennyezőbb, mint egy hagyományos, belsőégésű motorral szerelt jármű.

Személyautók károsanyag-kibocsátása kilométerenként
A grafikon jól illusztrálja, hogy a személyautók között messze az elektromos autók károsanyag-kibocsátása a legnagyobb, ha a feltankolt áram nem tiszta forrásból származik

Melyik közlekedési ágazat a legszennyezőbb?

Hogy teljes képet alkothass a közlekedés valódi szennyező hatásáról, számításba kell venni az összes közlekedési ágazatot, úgymint légi közlekedés, hajózás, közúti szállítmányozás, tömegközlekedés (buszok és vonatok) és személygépjármű forgalom. Általánosan elmondható, hogy a közlekedés felelős a világ szén-dioxid-kibocsátásának legalább 1/5-öd részéért. A maradék környezetterhelés az ipari tevékenységből, a mezőgazdaságból, az áramtermelésből és a fűtéshez szükséges hő előállításából származik.

Visszakanyarodva a közlekedésre, az említett mennyiségből 74%-ot tesz ki a közúti közlekedés (beleértve az árufuvarozást és a személyautó forgalmat is), a maradékon osztozik a légi- és vasúti közlekedés, illetve a hajózás. Számszerűsítve ez azt jelenti, hogy a szén-dioxid-kibocsátás 4%-a köthető a vasúti közlekedéshez (árufuvarozás és személyszállítás együtt), 11-11%-ért felel a repülés és a hajózás (áruforgalom és személyforgalom), 34%-át teszi ki a közúti árufuvarozás, és legjelentősebb tétel a személyszállítás (buszok és autók) a maga 40%-val.


A közlekedésben - pusztán a mennyiségük miatt – messze a személyautók jelentik a legnagyobb környezeti terhelést szén-dioxid-kibocsátás szempontjából

A fent részletezett adatok tükrében egyértelmű, hogy a legjelentősebb környezetkárosító hatással a közúti személyszállítás rendelkezik. A tagországok klímatervei ennek megfelelően a tömegközlekedés (azon belül is elsősorban a vasút) irányába igyekszenek elmozdítani az utazókat, illetve a hagyományos, belsőégésű motorral szerelt autók lecserélésére ösztönzik a polgárokat. Ezt különböző tiltásokkal (pl. dízelautók kitiltása a városokból) és egyidejűleg alkalmazott kedvezményekkel (pl. adókedvezmény az elektromos autók esetében) kívánják elérni. Alább két olyan listát láthatsz, amelyek azt mutatják meg, hogy az adott közlekedési forma mekkora károsanyag-kibocsátást jelent.

Szén-dioxid kibocsátás / km / utas:

  • Repülés (utasforgalom) 0,18 kg CO2/km/utas
  • Városi buszközlekedés 0,18 kg CO2/km/utas
  • Személyautók 0,15 kg CO2/km/utas (egy autóban átlag 1,45 utas ül)
  • Vasúti személyszállítás 0,11 kg CO2/km/utas
  • Távolsági buszközlekedés 0,05 kg CO2/km/utas

Szén-dioxid-kibocsátás / km / szállított súly (tonna):

  • Repülés (árufuvarozás) 0,50 kg CO2 /km/tonna
  • Közúti áruszállítás 0,10 kg CO2/km/tonna
  • Vasúti áruszállítás 0,06 kg/CO2/km/tonna
  • Hajózás (áruszállítás) 0.02 kg CO2/km/tonna

A két lista alapján a repülők szennyezik a legjobban a környezetet mind utasonként, mind pedig mozgatott tonnánként számítva, ugyanakkor mégis a személyautók eregetik a legtöbb szén-dioxidot pusztán amiatt, mert azokból van a legtöbb. A repülés ugyanakkor az egyik legdinamikusabban fejlődő ágazat, ezért a jelenlegi 11%-os részesedés jelentősen növekedhet a következő évtizedekben. Hasonló a helyzet a hajózással is, a webáruházakban leadott megrendelések drasztikus emelkedésével a globális áruforgalom, így elsősorban a hajók által lebonyolított teherfuvarozás szintén évről évre nagyobb környezeti terhelést jelent. Ki kell emelni továbbá a fejlődő országokat is, ahol a növekvő életszínvonallal együtt az emberek igénye a saját autóra ugrásszerűen megnőtt és az előrejelzések szerint a lelkesedés nem fog csökkenni a következő időszakban sem. Emiatt nem elegendő csupán a fejlett világban átállni a tiszta forrásból tankoló elektromos közlekedési formákra, hanem a harmadik világ kormányai fontos szerepet játszanak a megújuló energiák és az alternatív közlekedési formák elterjesztésében.

Forrás:

További autós hírek

Megint hihetetlen videó került fel az Internetre. Gondolta a hölgy, hogy benzint vásárolna a kúton, de nem az autóba töltené,…

Lassan minden nagyképűség nélkül állíthatjuk, hogy kb. mindent láttunk, ami a budapesti forgalomban tapasztalható. Viszont ekkora idiótát még tényleg nem…

Korábban már hírül adta az MTI, hogy Magyarországon is elkezdik az E10 benzinre való átállást, mely magasabb bioetanol tartalmat jelent.…

Baleset történt 2019. december 11-én 8 óra 44 perckor, az M1-es autópálya 144. kilométerszelvényében, a Hegyeshalom felé vezető oldalon. Egy…

A kamionos egyszerűen nem látta a gyalogost, aki közvetlenül előtte akart átmenni az úton. A hatalmas súly miatt a gyalogost…

Kapcsolódó írások

Járművek légszennyezése rajzon
2019. március 29.
Az Európai Parlament újabb intézkedést hagyott jóvá a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének érdekében
Volkswagen Touareg vizes úton
2016. június 06.
Hamarosan ideje lecserélni a nyári gumikat télire, de nem árt, ha valamit ellenőrzöl.
Elektromos hajtású vízitaxival rukkolt elő az ABB!
2018. május 16.
Futurisztikus, egyben környezetkímélő közlekedési eszköz prototípusát tesztelték a Genfi-tavon.
Budapest sávelzárás
2018. október 31.
A 9 hónapon át tartó sávlezárásokkal még valahogy együtt tudunk élni, hiszen muszáj. De az, hogy jelen helyzetben a Kossuth Lajos utcában irányonként csupán egy-egy sáv járható, az már azért több, mint fájdalmas.