Az autóipar 2020-as globális teljesítményére rendkívül erősen rányomta a bélyegét a COVID-19 okozta gazdasági helyzet. Olyannyira, hogy tavaly világviszonylatban mintegy 16,9 százalékkal esett vissza a legyártott személyautók száma 2019-hez viszonyítva.

Számszakilag ez annyit jelent, hogy míg 2019-ben 14,1 millió személygépkocsit gyártottak az Európai Unióban, addig ez a szám 2020-ban mindössze 10,8 millióra esett vissza. A legkisebb megtorpanás a svéd, a belga és a román autógyártásban volt tapasztalható, jellemzően ezekben az országokban alacsonyabb a gyártási volumen.

Szlovákiában 12, Olaszországban 13,2, Csehországban 19,3 százalékos volt a csökkenés tavaly, ezzel szemben a legnagyobb piacok közé tartozó Németországban 24 százalékos, míg Franciaországban 46 százalékos mélyrepülést regisztráltak. Magyarország a középmezőnyben zárt az európai országok közül, miután hazánkban 17,5 százalékkal esett vissza az autógyártás volumene.

Az autóipar gyártókapacitása a GDP 5-6 százalékát teszi ki hazánkban, míg a különféle autóipari beszállítók további 8-9 százalékot adnak a bruttó hazai termékhez, vagyis ebből is kitűnik, hogy az autóipar egyértelműen stratégiai jelentőségű iparágnak tekinthető hazánkban – derül ki a Euler Hermes hitelbiztosító elemzéséből.

Mercedesek összeszerelése a kecskeméti gyárban

Mivel a szektor mintegy 91,8 százaléka exportorientált, így a teljes magyar export ötödét az autóipar adja. Emellett fontos kiemelni, hogy összesen 175 800-an dolgoznak ezen a területen, vagyis a magyar munkavállalók 4 százaléka ebben a szektorban keresi a kenyerét.

Becslések szerint 2020 folyamán a koronavírus-járvány okozta gazdasági válság következtében az autóiparban nagyságrendileg 1,14 millió ember veszítette el az állását az Európai Unióban és az Egyesült Királyságban együttesen. Hazánkban ez a szám nagyjából 30 ezerre tehető.

Több autógyártó is kénytelen volt elhalasztani beruházásait a helyzetre való tekintettel. Ez alól Magyarország sem jelent kivételt, ami a hazai beruházások volumenének csökkenésében is tetten érhető, hiszen míg 2019-ben a cégek 1,66 milliárd eurót, addig tavaly csupán 1,29 milliárd eurót invesztáltak a különféle fejlesztésekbe.

Bujdosó Tünde, a hitelbiztosító kockázatkezelési igazgatója a kilátásokkal kapcsolatban felhívta a figyelmet a változó fogyasztási szokásokra, az EU-s környezetvédelmi előírások és az emissziós normák folyamatos szigorítására, valamint az autóipar technológiai trendjeinek változására is.

A kockázatkezelési igazgató elemzése lassú, de folyamatos átrendeződést prognosztizál a fosszilis energiától az elektromos, illetve alternatív energiák felhasználása felé. A villanyos autók sajátossága és egyben nagy előnye, hogy kevesebb alkatrészből állnak, mint egy hagyományos, belső égésű motoros autó. Emellett munkaerőigényük is csaknem 30 százalékkal alacsonyabb, mint amennyire egy benzines vagy dízel kocsi elkészítéséhez szükség van.

elektromos autó akkumulátorcsomagjának összeszerelése

Az elemzésből az is kiderül, hogy Magyarország kimondottan előnyös pozícióban van, mivel bővelkedik akkumulátorgyártó kapacitásban, amit jelentős állami ösztönzőkkel is igyekeznek még inkább megtámogatni. Ennek köszönhetően hazánk stratégiai pozíciót szerezhet a közeljövő autóiparában. Egy elektromos autó esetében a teljes akkucsomag az EV értékének nagyságrendileg 40 százalékát, míg a hibridek értékének 20-30 százalékát jelenti.

Ugyanakkor az Euler Hermes anyaga azt is kihangsúlyozza, hogy az akkumulátor feldolgozása és újrahasznosítása kulcsfontosságú kérdés, hiszen a használt lítium-ion aksik 95 százaléka újrahasznosítható.

Emellett elemzésében a szakember kiemelte a robotizáció és a munkafolyamatok automatizálásának egyre hangsúlyosabb terjedését, ami a fizikai munkaerő csökkenését eredményezi. Ugyanakkor mindinkább meghatározóvá válnak az autóipar szempontjából az informatikai fejlesztések is. Már a hagyományos autókban is, de a villanyos változatokban még inkább hangsúlyt kapnak a különféle alkalmazások és szoftveres megoldások, emiatt pedig az autóiparban egymás után jelennek meg az elektronikai és IT-cégek.