2019. június 18. | 13:37

Ennyi, kész, vége. Úgy néz ki, hogy a BMW is hagyja kifutni a V12-es motorját és helyét 2023 után hibrid, kevesebb hengerrel üzemelő erőforrások vehetik át a csúcsmodellekben.

A nagy V12-es erőforrások az exkluzivitást, a hatalmas teljesítményt, a rezonanciamentes járást és a fülkényeztető hangorgiát jelentik. Nem véletlen, hogy csak a luxuskategória legtetején és a szupersportautókban találkozhatsz velük. A BMW esetében az M760i és a Rolls-Royce-ok orrába szerelnek ekkora motorokat, de most úgy néz ki, már nem sokáig tarthatók életben a benzinfaló szörnyetegek a német prémiummárkánál sem. Konkrétumok még ugyan nem hangoztak el, de lehetséges, hogy a jelenlegi V12-es motor kifutása után nem érkezik utód ennyi hengerrel és a BMW is beáll a nagy rivális Audi és Mercedes mögé a sorba, akik már korábban bejelentették, hogy elkaszálják a legnagyobb, 12 hengeres motorjaikat.

Az ok pontosan az, amire gondolsz, a szigorodó károsanyag-kibocsátási normák ellehetetlenítik a 12 hengeres erőforrásokat. De ez csak az egyik ok. A másik, hogy ma már a könnyebb, kisebb helyen elférő, jelentősen olcsóbban fejleszthető V8-as motorok is közel ugyanazt a teljesítményt képesek nyújtani elegendő számú turbóval, mint nagytestvéreik, de lényegesen alacsonyabb fogyasztás mellett. Akkor még nem említettem, hogy a jövő a hibrideké és a teljesen elektromos autóké. A BMW szerint is. Nem elképzelhetetlen, hogy a belátható jövőben a hetes csúcslimuzinokat is mindössze 6 hengeres erőforrások fogják repíteni, persze természetesen kiegészítő elektromotorral. Legalábbis addig, amíg be nem üt a full villanyautós éra, mondjuk teljesen elektromos 7-es még a tervezőasztalok fiókjainak mélyére rejtett vázlatokon sem létezik még a BMW-nél.

Az a tény, hogy a BMW 8-as sorozata sem érhető el a legnagyobb motorral jól mutatja a márka szándékát a V12-vel. Jelenleg egyfajta tizenkéthengeres erőforrást készítenek, melyet még 2008-ban vezettek be és várhatóan 2023-ban utód nélkül fejezik be a gyártását. A duplaturbós egység pillanatnyilag háromféle lökettérfogattal és 6 féle teljesítményszinttel érhető el a 7-es BMW csúcsmodelljeihez és a Rolls-Royce különböző típusaihoz az alábbiak szerint:

A tucathengeresek létjogosultságát elsősorban az adta eddig, hogy a potenciális vevőkörnek mindenből a legjobb kell. Igazából mindegy, hogy az 8, 10, 12 vagy még több hengeres, a vásárlók a legnagyobbat és a legdrágábbat akarják. Ha majd nem lesznek ekkora motorok, automatikusan az éppen aktuálisan elérhető legjobb kell majd nekik. Tudom, a 8 vagy 6 henger nem 12 és a feeling sem ugyanaz, de ha az újabb motorok gyorsabbak és egyben takarékosabbak is, mint a mostani V12-esek, akkor senkinek sem fognak annyira nagyon hiányozni. A bajorok egyébként kitartanak azon álláspont mellett, hogy ha van remény a szigorodó normáknak megfeleltetni a nagy motort, akkor talán 2023 után is kínálatban tarthatják a V12-eseket, de várhatóan már csak a Rolls-Royce számára.