2024. január 17. | 10:01

A kiszámíthatatlan inflációs környezetben nemcsak Németországban elégedetlenek egyesek munkakörülményeikkel, hanem a magyarok között is vannak, akik többet szeretnének. Január végén ezért leállhat egy fontos szolgáltatás.

Míg a németeknél a gazdák sztrájkja bénította meg az ország nagy részén a közlekedést, addig nálunk a Volánbusz alkalmazottai készülnek hasonló akcióra. Igaz, ők nem terveznek munkaeszközükkel utcára vonulni, pusztán egyszerűen nem ülnek a kormány mögé.

A Volán-sofőrök azután kezdtek aláírásgyűjtésbe egymás között, hogy kiderült, a cég eleinte mindössze 6-8, majd 10-12 százalékos béremelést tervezett adni nekik az idei évre. Ez még az infláció szintjét sem éri el, így aligha nevezhető egyáltalán emelésnek.

A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) vezetője, Dobi István ezért azt mondta, megszervez egy január végi sztrájkot abban az esetben, ha a több mint tízezer sofőr legalább 60 százaléka egyetért abban, hogy ez nem elégséges. Nos, nem kellett sok idő, hogy ez összejöjjön, ugyanis a hétvégén már 5978 alkalmazott, a buszsofőrök 58 százaléka aláírta a bérkövetelést tartalmazó ívet.

Múlt hét pénteken még 49 százaléknál (5107 aláírás) járt a kezdeményezés támogatottsága, ám napról napra többen bátorodtak fel, így jött össze alig 72 óra alatt még 871 szignó. Konkrét dátum egyelőre nincs, mert a szakszervezet elnöke reméli, hogy kellő komolyságot és fenyegetést jelent a munkáltatónak a további tárgyalások kezdeményezéséhez a zúgolódók mennyisége.

Dobi István szerint ugyanis ez már olyan többség, amit nem lehet egyszerűen nem észrevenni. Emellett teljesítették a legális munkabeszüntetés feltételeit, így szükség esetén valóban leállhat a munka.

Ha minden igaz, a Volán korábbi, 10-12 százalékos – egyelőre nem hivatalos – ajánlatával szemben a dolgozók 25 százalékos emelést követelnek. A SZAKSZ szerint csak akkor marad el a sztrájk, ha ehhez közeli, de legalább 20 százalékos emelésről sikerül megállapodni.

A szervezet már tavaly tárgyalt volna az idei bérekről, ám a Volán erre nem mutatott hajlandóságot, ezért fajultak a dolgok idáig. 2023 decemberének közepén egyébként már tartottak egy kétnapos munkabeszüntetést a dolgozók, amikor kiszivárgott, hogy mindössze 6-8 százalék körüli „emelésre” számíthatnak – a mostani helyzet alapján úgy tűnik, azt nem vette elég komolyan a cég.

A sofőrök korábban nehezményezték, hogy sokszor túlórára kényszerítik őket, és azzal együtt keresnek csupán 400-450 ezer forintot, míg rendes munkaidő esetén ez alig 320-340 ezer forint egy hónapban. Sokan ezért inkább külföldre, például a szomszédos Szlovákiába vagy Szlovéniába mennek sofőrnek.

Ott ugyanis jelenlegi bérük dupláját kínálják a társaságok, itthon pedig 20 év munkaviszony után is csak annyit keresnek, mint azok az újoncok, akik jelentkezéskor D kategóriás vezetői engedéllyel sem rendelkeznek, hanem a betanítás közben szerzik azt meg – és akkor még nem beszéltünk a BKK filippínó vendégmunkásairól...

Volánbusz