Az Európai Unió még idén szeptemberben döntött úgy, hogy orosz rendszámos autó nem léphet be az EU-ba.

Még szeptember közepén döntött arról az Európai Unió, hogy az orosz rendszámmal rendelkező autókat nem engedi be országai területére a háborús helyzet miatt. Az EU bejelentése úgy szólt, hogy ha mégis bekerül az adott ország területére olyan gépjármű, amelynek rendszáma Oroszországot mutat felségjelzésén, az adott járművet a befogadó országnak kötelezően el kell koboznia.

A tilalom nem csak flották járműveire, de magánszemélyekére is vonatkozik. Korábban csak a luxusautókra volt hasonló korlátozás, amelyek értéke meghaladta az 50 ezer eurót, amely nagyjából 20 millió forintot jelent. Az új szabályozás most már minden gépjárműre kiterjed, értéktől függetlenül.

Arról azonban nem tudni, elkobzás után mi történik az autókkal. A tiltás minden EU-tagországra, így Magyarországra is érvényes. Azonban az, hogy milyen módon kell betartani ezt a szabályozást, az Unió nem tesz pontos kikötést.

Éppen ezért megkérdeztük a magyar rendőrséget, hogyan járnak el olyan esetben, amikor orosz rendszámmal rendelkező autó kíván belépni az ország területére. A válaszuk a következő volt:

Elektronikus úton az ORFK Kommunikációs Szolgálathoz érkezett megkeresésére válaszul tájékoztatjuk, hogy a magyar rendőrség jogalkalmazói feladatkörében eljárva a hatályos jogszabályokban foglaltaknak megfelelően hajtja végre a Magyarország területére belépő külföldi állampolgárok és gépjárművek ellenőrzését.

Ebből sajnos nem derül ki, hogy pontosan mi történik az orosz rendszámos autókkal, viszont az EU-s jogszabályok szerint itthon is kötelező ezeket az autókat lefoglalnia a rendőrségnek. A Külgazdasági és Külügyminisztériumot is megkérdeztük, mivel ők foglalkoznak az ország külügyeivel, tőlük azonban többszöri megkeresés után sem kaptunk választ.

Az orosz állam polgáraira nem vonatkozik a tiltás, vagyis oroszok továbbra is jöhetnek az Európai Unió országaiba, de ha ezt autóval teszik, akkor annak a rendszáma nem lehet orosz jelzésű.

Arról szintén nem tudni, mi történik azokkal az orosz rendszámos járművekkel, amelyek már az EU területén vannak, orosz tulajdonosokkal. Rengeteg orosz állampolgár a szankció bevezetése előtt ingatlanvásárlásokkal igyekezett bebiztosítani magát, ahova el is hozták autóikat, ezért is lehet itthon mégis látni az utakon orosz autót.

Dr. Krizsán Zoltán, a D.A.S. szakjogászát is megkerestük, miért lehet ez, ő pedig a következőt felelte:

Sajátos szabályokkal von párhuzamot és ad kiegészítést a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény. Aki ugyanis állandó magyarországi lakóhellyel rendelkezik, csak magyar forgalmival és rendszámmal ellátott járművel vehet részt a közúti forgalomban. Külföldi rendszámú járművet közúti forgalomban vezetni akkor jogosult Magyarországon, ha ugyan rendelkezik magyarországi lakóhellyel (belföldi üzembentartónak minősül) a járművezető, de a szokásos tartózkodási helye nem Magyarország területén van.

A járművet ebben az esetben – hat hónapon belül összességében – 60 nap időtartamot meg nem haladóan használhatja Magyarország területén. A használatból ki kell tűnnie pontosan a használati jogosultság kezdő időtartamának (okiratba foglalt nyilatkozatot vár el a jogszabály), vagy hogy a belföldön használt külföldi járművet a rendszeres munkavégzéséhez kapta használatra a járművezető.

Ez persze nem csak orosz, de minden, nem EU-s ország járműveire igaz, így az ukrán autósokra is. Az oroszokra nézve ez a szabály persze csak akkor lehet helyes, ha az orosz rendszámú autót még a szankció előtt hozták be az országba. Ha ez az idő lejár, az autónak el kell hagynia az országot, és mivel a szabályozás továbbra is életben van, orosz rendszámos autó nem is térhet vissza.

A szakjogász még ezt is hozzátette:

Mindkét oldalról alá tudnám támasztani – EU részéről akként, hogy rendeletről, tehát kötelező szabályról van szó, amely külön elfogadás nélkül is a tagállamok jogát képezi, ezért hiába az csak egy iránymutatás, kiegészítés, az a rendelet kötelező részeként értelmezendő.

Másik oldalról – magyar részről akként, hogy a rendelet szövege nem konkrét, a kiegészítés pedig csak pusztán ajánlás, a jó gyakorlat leírása, de annak nem teljesítése még nem jelenti az EU-s jog megsértését.

Bár a magyar rendőrség konkrétan nem árulta el, hogy mi történik az országba belépő orosz rendszámos autókkal, az EU szabályozása szerint kell eljárniuk. 

Unsplash