MIT-s professzorok perelik a Fordot

Közzétéve:
2019-02-12, 14:25

A kutatók állítása szerint az autógyártó jogtalanul használja az általuk kifejlesztett technikát

A Massachusettsi Technológiai Intézet (MIT) professzorai kidolgoztak egy rendszert, mely kombinálja a hagyományos és a közvetlen befecskendezés elvét. Ezt a szisztémát szabadalmaztatták is, a Ford pedig állításuk szerint jogtalanul alkalmazza ezt a technológiát bizonyos motorokban, hiszen nem egyezett meg a kutatókkal a szabadalom felhasználásáról.

Ford EcoBoost motor jelzése

Leslie Bromberg, Daniel R. Cohn és John B. Heywood perbe fogja az amerikai autógyártót, hiszen ők úgy vélik, a Ford motorok pontosan olyan benzin-levegő keveréket állítanak elő, mely az ő rendszerükkel kivitelezhető. Az MIT munkatársai licenszelték is ezt a módszert, és 2014-ben megkeresték vele a Fordot, az egyezség azonban nem született meg. Később, 2017-től azonban a „kék-oválos” gyártó pontosan ilyen rendszerű hajtóművekkel szerelte autóit, a 3,3 literes V6-os szívómotorjuk, a 2,7 literes V6-os és a 3,5 literes V6-os EcoBoost, továbbá egy 5,0 literes szívó V8 motorjuk is ilyen elvet használ.

A helyzet tehát egyszerűnek tűnik: a kutatók szerint a Ford egy olyan szabadalmat használ, amiért nem fizetett pénzt, ráadásul ezt tudja is. Állítólag a gyártó egyik képviselője 2015-ben felkereste a kutatókat, hogy megállapodjanak a közös együttműködésről. A bíróságnak azt kell eldöntenie, hogy a Ford valóban ugyanazt a rendszert használja-e, amit az MIT munkatársai szabadalmaztattak, mert egyébként több más márka is hasonló technológiát alkalmaz egyes motorokban.

2018-as Ford Mustan oldalról

A General Motors a Chevrolet Corvette ZR1-ben például egy olyan kompresszoros V8-at használ, amely hasonló elven működik, de akár a Toyota azon motorját is lehetne említeni, amelyet a GT86-osba és annak Subaru testvérmodelljébe szerelnek.

Érdekes problémába futott tehát bele a Ford, és ha rosszul jön ki belőle, akkor valószínűleg nagy pénzeket kell majd kifizetnie kártérítés gyanánt. Az ügy végeredményére feltehetően még várni kell egy ideig, hiszen az ehhez hasonló kivizsgálások nem egy-két nap alatt végrehajtható műveletek, a bíróságnak gondosan körbe kell járnia a dolgot, mielőtt meghozza a döntését.

Forrás:

Kapcsolódó írások

Ford F-150 Hoonitruck driftautó
2019. január 30.
Amikor a hagyományos technológia már nem elég, Ken Blockék a 3D nyomtatást vették igénybe
Ford Focus ST
2019. április 04.
Az amerikai autógyártó fel szerette volna húzni Focus és Fiesta bestseller modelljeinek teljesítményét, ám mindezt nem nagyobb lökettérfogatú motorok beszerelésével képzelte el
Az 5 legrosszabb japán motor
2017. november 22.
A japánok főleg a tartós benzinmotorok kifejlesztéséhez értenek, ám a felkelő nap országának mérnökei is emberből vannak, így nekik sem lehet minden produktumuk tökéletes.
Az első turbókorszak, még downsizing nélkül
2018. május 17.
A turbós benzinesek a 60-as években jelentek meg az autóiparban, manapság virágkorukat élik. Ha azt hiszed, hogy a japánok voltak az elsők, tévedsz!