2020. július 27. | 20:02

Gumiabroncs kiválasztásánál rengeteg márkát fogunk találni, jobbnál jobb ajánlatokat kapunk a hagyományos gépjárművekhez, amik az elkövetkező 10-15 évben a használhatóak. Azonban, ha valaki rally gumiabroncsot akar, akkor nem érheti be ezekkel az egyszerű gumikkal. Ma kevés olyan cég van, akik speciális rally abroncsokat gyártanak, azonban szerencsére ők jó munkát végeznek úgy, hogy a rally zord körülményeihez is megfeleljen a kapott termék. Már első ránézésre is érezni fogjuk a különbséget, ugyanis a hagyományos kerekek akár kézzel is benyomhatóak, miközben a rally gumik olyan kemények, hogy az abroncs oldalfalát képtelenek vagyunk megmozdítani.

Ez a tulajdonsága azért fontos, mert hétköznap bár sima utakon haladunk, veszélyforrások nélkül, viszont a rallyban ez teljesen más. A terep megváltozik, sziklákkal kell megküzdenünk, láthatatlan akadályok tárulnak elénk, mint például a hirtelen megjelenő gödrök, tüskék és nagyobb faágak is. Pont ezért ezeknek az abroncsoknak erősnek kell lenniük. Merevek, és képesek a folyamatos ütések elviselésére is. Ráadásul néhány abroncsnál megfigyelhető, hogy az oldalfalakra bordákat tesznek, így a sziklákon való közlekedésnél a lyukadás helyett egyszerűen elhajlanak majd.

A futófelület

A következő szemmel látható különbséget a futófelületen kell keresni. Hogyha összehasonlítjuk a hagyományos autógumikat a rallyval, akkor látjuk, hogy a blokkok és a mintázat teljesen eltérő. Mind a kettő megállja a helyét a normális úton, azonban, ha laza felületről van szó, akkor a normál gumik gyorsan elakadnak. Ezzel szemben a rally autók abroncsainak olyan a mintázata, hogy elősegítse a tapadást különféle körülmények között is.

Vannak mélyebb csíkok a puhább felülethez, és vékonyabbak a kéményhez is. Ráadásul, ha megfigyeljük a mintázat irányát, akkor a rally gumiknál a párhuzamos csíkok a kerék szélén irányt váltanak. Ezt akkor fogjuk érzékelni, amikor az autóval kanyarodunk, így továbbra is meg fogja őrizni a stabilitását. Miközben a normál utakon nem kell nagy kanyaroktól félnünk, addig egy rally pályán bármi előfordulhat.

Egy szemmel nem látható különbség

Végül, de nem utolsó sorban meg kell említeni a szemmel nem látható különbséget, ez pedig az összetétel. A közúti gumiabroncsoknál már találunk eltérő összetételeket, és ugyanez mondható el a rali gumikról is. Választhatunk lágy, közepesen kemény és kemény vegyületet is. Több tényezőt is figyelembe kell vennünk a vásárlás előtt, ilyen lehet a várható hőmérséklet, a szakasz hossza, az előttünk álló útburkolat és az időjárás. Nem mindegy, hogy a hegyeken fogunk sziklás úton vezetni, vagy pedig a mocsárban.

Emellett akadnak olyan rally abroncsgyártók is, akik téli gumikat is készítenek. Itt szintén három fajta típussal találkozunk, egyik a mély és puha hóhoz, másik a kemény hóhoz, a harmadik a jéghez is használható. A három közül a jégre készített abroncs tér el leginkább, mivel ez majdnem fele olyan vékony, és hatalmas tüskékkel van felszerelve a jobb tapadás biztosításáért. Valószínűleg ezzel az abronccsal fogunk ritkábban találkozni, mivel csak a jeges felületen használható.

A hétvégén (2020.07.18-19.) most meg is nézheti Salgó rally nyitófutamán a magyar és 23 szlovák rallyautók gumijait.