2020. június 23. | 13:15

A két gyártó összesen 1,3 millió autója csalhat a károsanyag-kibocsátási normákkal kapcsolatban Nagy-Britanniában.

Ha még nem lenne eleged az emissziós normákból, a károsanyag-kibocsátási szabályok folyamatos szigorodásából és a különböző márkák ezekkel kapcsolatos áthágásairól, akkor most itt van egy újabb eset. Brit szakértők egy csoportja állítja, hogy a két gyártó olyan eszközöket, illetve szoftvereket telepített az autóikba, amelyek szabályellenesek, és a valóságban sokkal jobban szennyezik a környezetet, mint a mérések során.

Példának okáért, a most előkerült, korábban soha nem látott dokumentumok alapján 100 000 Nissan Qashqai lehet az utakon, amelyek 1,2 literes benzinmotorja állítólag 15-ször akkora megterhelést jelent a környezetre nézve, mint az egyébként érvényben lévő határértékek. Összesen mintegy 700 ezer Renault és 600 ezer Nissan gépjármű lehet érintett az ügyben. A japán gyártó esetében a Qashqai mellett a Note, a Juke és az X-Trail, a francia márkánál pedig a Clio, az Espace, a Captur, a Megane és a Scenic modellek lettek konkrétan megnevezve.

A brit kormány korábban már megpróbálta rávenni a Nissant az érintett autók visszahívására, de akkor a gyártó nem tett eleget ennek a kérésnek. Elképzelhető, hogy most már nem lesz ennyire egyszerű dolguk, mivel a londoni Harcus Parker kereskedelmi jogvitákra szakosodott szervezet mindkét gyártó esetében peres útra kívánja terelni az ügyet. Tapasztalatuk van már a témában, hiszen ők képviselik az országban a Mercedes-Benz dízelbotrányában érintett autótulajdonosokat is.

Állítják, hogy az 1,5 és az 1,6 literes dízel erőforrással szerelt modellek valós körülmények között olyan magas NOx-kibocsátási értékeket produkálnak, amelyek meghaladják még a Volkswagen-csoport érintett autói esetében kapott eredményeket is. A híresztelésekre reagálva a Nissan és a Renault is közleményben tagadta, hogy bármilyen módon vétenének az idevágó szabályok ellen.

„A Nissan soha nem alkalmazott és most sem alkalmaz semmilyen csaló eszközt az általa gyártott autókban, és minden Nissan maradéktalanul megfelel a vonatkozó törvényi rendelkezésnek” – adta hírül a gyártó.

„Minden Renault gépjármű a jogszabályok szerint rendelkezik típusbizonyítvánnyal minden olyan országban, ahol árusítják azokat és nincsenek felszerelve semmilyen csaló eszközzel vagy szoftverrel” – jelentette ki a márka szóvívője.

„Most először láttunk bizonyítékokat arra vonatkozóan, hogy egy autógyártó csal az emissziós mérések során mind a dízel, mind pedig a benzines gépjárművek esetében. Észrevételeinket megírtuk a Nissannak és a Renault-nak is, hátha magyarázattal szolgálnak a valós körülmények között mért extrém magas eredményekre. Az adatok azt mutatják, hogy – hasonlóan a Volkswagen és a Mercedes-Benz autóihoz – ezek a járművek is érzékelik, mikor tesztelik őket és olyankor alacsonyabb károsanyag-kibocsátási értékeket produkálnak” – mondta Damon Parker.