2020. április 09. | 11:35

Elektromos autók számára ideális lehet, mert képes némi plusz hatótávot belecsempészni az akkumulátorba, miközben a napon parkol a kocsi.

A Gazelle Tech nem az első a sorban, akik a villanyautózáshoz kapcsolódóan napelemekkel kísérleteznek, de az első cég, amely napelemes ponyvát fejlesztett. A francia cég alapvetően karosszériaelemek gyártásával foglalkozik, de ezúttal egy olyan takaróponyva-prototípust mutattak be, amely egyszerre védi az autót a nap káros sugaraitól, miközben különleges napelemei segítségével képes tölteni is annak akkumulátorát. A közzétett videóban egy automatikusan működő, autóba integrált rendszert láthatunk, de elképzelhető, hogy idővel lesz kézi erővel hajtogatható ponyva is a cég kínálatában.

A startup szerint akár 50 000 összehajtást is képesek elviselni a napelemek. Az egész szerkezet rendkívül könnyű, mert a fóliára csupán egy félvezető polimerekből álló hajlékony „napelemréteget” visznek fel. Állítják, hogy a megoldásuk tömege mindössze 1/30-a a megegyező méretű hagyományos napelemének és kis helyen elfér, így senkinek nem lesz gondja a kihelyezésével és az elpakolásával.

A hagyományos takaróponyvákhoz hasonlóan az autót védi a káros külső behatásoktól.

A befedett üvegfelületek miatt az utastér nem melegszik annyira fel és egy egésznapos állás során állítólag képes annyi energiát visszatölteni az akkumulátorba, amely fedezi legalább az átlagautós ingázásához szükséges elektromos hatótávot.

Bevallom, kicsit szkeptikus vagyok a „találmányt” illetően, több kérdés is felmerült bennem a hajlékony napelemes takaróponyvával kapcsolatban. Először is nem gondolnám, hogy a tulajdonosok szívesen szánnának perceket annak kihelyezésére, majd összehajtogatására, főleg, ha vizes vagy éppenséggel madarak által bepiszkított. Akkor már működőképesebbnek tartom a Gazelle Tech koncepcióautóján látható megoldást, amelyen motorral mozgatott napelemes ponyva van.

Aztán ott van a hatékonyság kérdése. Mennyi energiát is képes termelni a napelemes szerkezet? A napi ingázást vegyük mondjuk 40 kilométernek. Egy átlagos, kisméretű elektromos autó fogyasztása pedig saccperkábé 15 kWh/100 km, azaz a napi táv lefedéséhez 6 kWh-nyi áram megtermelése szükséges. Ráadásul a napelem csak akkor igazán hatékony, ha ragyogóan süt a nap és az sem árt, ha jó szögben esnek rá a napsugarak. Szerinted ennyit meg tud termelni egy „autónyi” napelem?