2019. május 29. | 13:43

2019. június 25-én mutatkozik be a Lightyear One prototípus, mely a világ első, nagy hatótávolságú napelemes autója lehet

A Lightyear vállalatot 2016-ban alapították, és akkor azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy a 4 személyes, napelemekkel szerelt Stella nevű autójuk egy töltéssel képes volt megtenni a Los Angeles és San Francico közötti több, mint 600 km-es utat. Egy évvel később aztán a lelkes holland csapat megalkotta a Lightyear One projektet nem kisebb céllal, mint megcsinálni az első olyan nagyhatótávolságú napelemes autót, amely kiküszöböli az elektromos járművek elterjedésének legnagyobb akadályait. Melyek ezek? A vállalkozás szerint a villannyal működő autók sokkal nagyobb vásárlóközönségre számíthatnának, ha jelentősen növekedne az egy töltésel elérhető hatótáv, ha a töltéshez használt elektromosság 100%-ban megújuló forrásokból származna és ha az autók ára jelentősen lejjebb menne ezzel elérhetővé válva szélesebb közönség számára.

A Lightyear teljesen új megközelítéssel igyekszik felülkerekedni a felsorolt problémákon. Megelőlegezhető sikerük alapját az képezi, hogy az autót nagyon könnyűre, kiemelkedően áramvonalasra és a lehető leghatékonyabb energiafelhasználásúra tervezik. Amennyiben a 100 kilométerenkénti energiafogyasztást sikerül a megcélzott minimális szinten tartani, értelmet nyer az autó napelemekből álló teteje, mellyel az év nagy részében akár teljesen kiváltható a hálózati töltés. A mozgáshoz szükséges energiát és a 6-800 kilométeres kapacitással rendelkező akkuk töltését így elsősorban a természetes napfény biztosíthatja kiegészítve a ritka normál töltésekkel.

De a tervezők nem álltak itt meg. A mai elektromos autók feltöltése eredményesen csak a gyorstöltő hálózatok használatával lehetséges. Tehát minden hosszabb útvonal megtervezésekor figyelembe kell venni a töltők elhelyezkedését, miután a hagyományos, otthoni hálózatról a teljes töltés csak rendkívül lassan, szélsőséges esetben csak több nap alatt megy végbe. Ehhez képest a napelemes Lightyear One 2-3-szor gyorsabb töltést garantál már alacsony feszültségről is, így például az este töltőre dugott autó másnap reggelre legalább 400 km-es hatótávval az akkujában várja az indulást. Ezzel az újítással gyakorlatilag bárhol tölthető lesz az összkerékhajtású jármű, ezáltal az út megtervezésekor sokkal nagyobb szabadságot kapnak a tulajdonosok.

A gyártó célja a következő 10 évben forradalmasítani az elektromos autózást. Az alacsony üzemeltetési költségek és a nagy hatótáv kombinálásával várhatóan olyan vásárlók is a vállalat autóit választják majd, akik a jelenlegi kínálat mellett inkább a hagyományos járművek mellett teszik le a voksukat. A most bemutatkozó prototípust mohón várják a környezetvédők és az a majdnem 100 ember, aki már lefoglalózta a saját Lightyear One-ját.