2022. július 11. | 11:50

A MOL mindent elkövet, hogy biztosítsa Magyarország üzemanyag-ellátását.

Ratatics Péter, a MOL magyarországi operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója a Potfoliónak nyilatkozva elmondta, pillanatnyilag nincs üzemanyaghiány hazánkban, ugyanakkor semmi sem garantálja, hogy ez így is marad. A jelenlegi helyzet több szempontból is igen érzékeny.

Mivel az ársapkának köszönhetően a hazai import jelentős része kiesett, így az ország csak a MOL-ra számíthat, hiszen a külföldi nagykereskedőknek nem érdeke, hogy 480 forintos áron értékesítsék az üzemanyagot.

Emellett a nyár mindig egy jelentősebb forgalmú időszaknak számít, jellemzően a nyaralások kezdetét követően a kereslet átlagosan 30-40 százalékkal emelkedik. Ráadásul Európában nem zárható ki az időszakos áruhiány az orosz kőolajembargó miatt, mivel Oroszország az üzemanyagimportban is jelentős szerepet tölt be, hiszen az európai dízelpiac 10 százaléka is Oroszországból érkezik.

MOL benzinkút
Kép: Depositphotos

A szakember hozzátette, a helyzetet tovább súlyosbítja, hogy nem sikerült a schwechati finomító karbantartási újraindítása. Ez várhatóan több hónapot csúszik, így az OMV nem lesz képes akkora mennyiséget importálni, mint korábban. Ezen kívül a finomítókban a normál üzemmenet részeként rendszeresen karbantartásokat, leállásokat kell végezni. A MOL esetében július 20-ig tart a pozsonyi finomító leállása, míg a százhalombattai Dunai Finomítót augusztusban és októberben fogják nagyjából egy-egy hónapra részlegesen leállítani. Ennek köszönhetően augusztusban a harmadára fog csökkenni a gázolaj-termelés.

Ratatics elmondta, az egyes kutakon bevezetett korlátozásokat azért vezették be, hogy elkerüljék, hogy Magyarországon tartós üzemanyaghiány alakuljon ki.

Elmondta, az ársapka céljával a MOL is egyetért, hiszen a piaci üzemanyagár, ami jelenleg literenként 800 forint környékén mozog, igen komoly megterhelést jelent a családok számára. A külföldi vállalatoknak nem éri meg ezen az áron behozni az üzemanyagot, azonban mivel a MOL egy magyar cég, így számára ez egy ellátásbiztonsági kérdés. Ugyanakkor az ársapka torzítja a piacot, és visszaéléseket eredményez.

tankolópisztoly kézben tartva
Kép: Depositphotos

Hozzátette, a magyar piacnak szüksége van az importra, ám ennek most jelentős része kiesett. Észrevételeiket jelezték a kormánynak, melyek hatására olyan döntések születtek, mint a májusban bevezetett kettős benzinár, az üzemanyagturizmus visszaszorítására.

Ratatics a június végén életbe léptetett 50 literes tankolási korlátozásról is beszélt. Elmondta, a teljes hazai hálózat csaknem 90 százalékában a tankolás automatikusan megáll 50 liter után, azonban van még néhány, régebbi rendszert használó töltőállomás, ahol a MOL kollégái segítik az ügyfeleket. Kihangsúlyozta, sokan félreértették ezt az intézkedést, ugyanis ez minden termékre vonatkozik, nem csak a hatósági áras üzemanyagokra annak érdekében, hogy garantálni tudják az ellátásbiztonságot.

A szakember a finomítók helyzetéről is beszélt, kifejtve, hogy az OMV schwechati finomítója egy baleset miatt jelenleg is áll, ami becslések szerint 10-15 százalékos kiesést jelent a magyar piac számára. Ennek pótlását a MOL-nak kell megoldania. Míg a Dunai Finomító augusztusban és októberben tervezett leállása nagyságrendileg 65 százalékos csökkenést jelent. Erre már előre készülnek, és tartalékot képeznek.

tankolás kannába
Kép: Depositphotos

Az ügyvezető kiemelte, a MOL kútjain jelenleg nincs üzemanyaghiány, bár pár órás kiesések előfordulhatnak. Ez jellemzően a megnövekedett kereslet miatt alakulhat ki, de eddig egy kutat sem kellett bezárni.

Ratatics elmondta, kereslet tekintetében a nyári hónapokban a növekedés a benzin esetében a turizmusnak, a gázolaj esetében pedig a mezőgazdasági munkáknak köszönhető. Október-novemberben pedig az őszi betakarítások miatt jelentkezik számottevő keresletnövekedés a gázolaj tekintetében. Ezzel kapcsolatban kiemelte, nincs értelme bespájzolni az üzemanyagból, aminek nem tesz jót, ha hosszú ideig áll egy kannában. Ezért is vezették be a különféle korlátozásokat, hogy ne induljon el felesleges felhalmozás.

Azon új viszonteladó partnerek esetében, akik az ársapka bevezetését megelőzően nem a MOL-tól vásároltak, a kiadható mennyiséget az általuk megrendelt üzemanyag 66 százalékában állapították meg. Ezt azonban hétről hétre felülvizsgálják annak érdekében, hogy biztosítani tudják az ország biztonságos ellátását – tette hozzá a szakember. A hosszabb távú partnerek számára a MOL az éves mennyiség 10 százalékát biztosítja havonta, de ezt a mennyiséget a hónap végéhez közeledve szinte mindig megemelték.

tankolás
Kép: Depositphotos

Az ügyvezető végezetül azt is kifejtette, eddigi tapasztalataik alapján az emberek megértőek a korlátozásokkal kapcsolatban, mivel a jelenlegi egy különleges helyzet. Emellett a MOL folyamatosan azon dolgozik, hogy elkerülhető legyen egy komoly üzemanyaghiány kialakulása. Azonban, ha valami miatt minden külső forrás megszűnne, a MOL még akkor is több hónapig képes lenne biztosítani az ország üzemanyag-ellátását.

Nyitókép: Depositphotos